The Effect of Thinking-Based STEM Learning on Students' Critical Thinking Ability
(1) Universitas Riau
(2) Universitas Riau
(3) Universitas Riau
(4)[email protected]
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/est.v8i2.26680
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amatullah, S. F., Distrik, I. W., & Wahyudi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantukan Buku Siswa Berbasis Pendekatan Terpadu Stem Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 15. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1341
Artobatama, I. (2019). Pembelajaran Stem Berbasis Outbound Permainan Tradisional. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 40. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15099
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Festiyed, F. (2018). Effectiveness of Adaptive Contextual Learning Model of Integrated Science by Integrating Digital Age Literacy on Grade VIII Students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012067
Cakrawala, J., Vol, P., & Juli, E. (2017). No Title. 3(2), 21–28.
Falentina, C. T., Abdul, D., Lidinillah, M., & Mulyana, E. H. (2018). Mobil Bertenaga Angin : Media Berbasis STEM untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 152–162.
Febri, E., Siregar, S., Sari, S. P., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Utara, M. S. (2020). Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan. 4(3), 550–556.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Hadi, S. (2019). TIMSS INDONESIA ( TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY ). 562–569.
Munaji, M., & Setiawahyu, M. I. (2020). Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar Timss. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 249. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3732
Rofek, A., Abdurachman, U., & Situbondo, S. (2020). JURNAL IKA : IKATAN ALUMNI PGSD UNARS Vol. 8 No. 1, Juni 2020. 8(1), 156–164.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. (2020). Pengembangan Lkpd Berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Untuk Menumbuhkan Keterampilanberpikir Kritis Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170–177. https://doi.org/10.24114/jpp.v7i4.16727
Subakti, D. P., Marzal, J., & Hsb, M. H. E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berkarakteristik Budaya Jambi Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. 05(02), 1249–1264.
Amatullah, S. F., Distrik, I. W., & Wahyudi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantukan Buku Siswa Berbasis Pendekatan Terpadu Stem Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 15. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1341
Artobatama, I. (2019). Pembelajaran Stem Berbasis Outbound Permainan Tradisional. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 40. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15099
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Festiyed, F. (2018). Effectiveness of Adaptive Contextual Learning Model of Integrated Science by Integrating Digital Age Literacy on Grade VIII Students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012067
Cakrawala, J., Vol, P., & Juli, E. (2017). No Title. 3(2), 21–28.
Falentina, C. T., Abdul, D., Lidinillah, M., & Mulyana, E. H. (2018). Mobil Bertenaga Angin : Media Berbasis STEM untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 152–162.
Febri, E., Siregar, S., Sari, S. P., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Utara, M. S. (2020). Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan. 4(3), 550–556.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Hadi, S. (2019). TIMSS INDONESIA ( TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY ). 562–569.
Munaji, M., & Setiawahyu, M. I. (2020). Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar Timss. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 249. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3732
Rofek, A., Abdurachman, U., & Situbondo, S. (2020). JURNAL IKA : IKATAN ALUMNI PGSD UNARS Vol. 8 No. 1, Juni 2020. 8(1), 156–164.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. (2020). Pengembangan Lkpd Berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Untuk Menumbuhkan Keterampilanberpikir Kritis Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170–177. https://doi.org/10.24114/jpp.v7i4.16727
Subakti, D. P., Marzal, J., & Hsb, M. H. E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berkarakteristik Budaya Jambi Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. 05(02), 1249–1264.
Article Metrics
Abstract view : 208 times | PDF view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Meza Mardita, Jesi Alexander Alim, Neni Hermita, Tommy Tanu Wijaya
![Creative Commons License](http://licensebuttons.net/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Editorial Office
Journal of Educational Science and Technology
Graduate Program Universitas Negeri Makassar
![]() | Jl Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD Ruang 406 Lt 4, Indonesia | ||||
![]() | [email protected] | [email protected] | ||||
![]() | https://ojs.unm.ac.id/JEST/index | ||||
![]() | 085299898201 (WA) | ||||
EST Index by: