The Effect of Thinking-Based STEM Learning on Students' Critical Thinking Ability
(1) Universitas Riau
(2) Universitas Riau
(3) Universitas Riau
(4) tanuwijaya@gmail.com
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/est.v8i2.26680
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amatullah, S. F., Distrik, I. W., & Wahyudi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantukan Buku Siswa Berbasis Pendekatan Terpadu Stem Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 15. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1341
Artobatama, I. (2019). Pembelajaran Stem Berbasis Outbound Permainan Tradisional. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 40. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15099
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Festiyed, F. (2018). Effectiveness of Adaptive Contextual Learning Model of Integrated Science by Integrating Digital Age Literacy on Grade VIII Students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012067
Cakrawala, J., Vol, P., & Juli, E. (2017). No Title. 3(2), 21–28.
Falentina, C. T., Abdul, D., Lidinillah, M., & Mulyana, E. H. (2018). Mobil Bertenaga Angin : Media Berbasis STEM untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 152–162.
Febri, E., Siregar, S., Sari, S. P., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Utara, M. S. (2020). Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan. 4(3), 550–556.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Hadi, S. (2019). TIMSS INDONESIA ( TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY ). 562–569.
Munaji, M., & Setiawahyu, M. I. (2020). Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar Timss. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 249. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3732
Rofek, A., Abdurachman, U., & Situbondo, S. (2020). JURNAL IKA : IKATAN ALUMNI PGSD UNARS Vol. 8 No. 1, Juni 2020. 8(1), 156–164.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. (2020). Pengembangan Lkpd Berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Untuk Menumbuhkan Keterampilanberpikir Kritis Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170–177. https://doi.org/10.24114/jpp.v7i4.16727
Subakti, D. P., Marzal, J., & Hsb, M. H. E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berkarakteristik Budaya Jambi Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. 05(02), 1249–1264.
Amatullah, S. F., Distrik, I. W., & Wahyudi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantukan Buku Siswa Berbasis Pendekatan Terpadu Stem Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 15. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1341
Artobatama, I. (2019). Pembelajaran Stem Berbasis Outbound Permainan Tradisional. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 40. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15099
Asrizal, A., Amran, A., Ananda, A., & Festiyed, F. (2018). Effectiveness of Adaptive Contextual Learning Model of Integrated Science by Integrating Digital Age Literacy on Grade VIII Students. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012067
Cakrawala, J., Vol, P., & Juli, E. (2017). No Title. 3(2), 21–28.
Falentina, C. T., Abdul, D., Lidinillah, M., & Mulyana, E. H. (2018). Mobil Bertenaga Angin : Media Berbasis STEM untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 152–162.
Febri, E., Siregar, S., Sari, S. P., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Utara, M. S. (2020). Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan. 4(3), 550–556.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Hadi, S. (2019). TIMSS INDONESIA ( TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY ). 562–569.
Munaji, M., & Setiawahyu, M. I. (2020). Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar Timss. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 249. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3732
Rofek, A., Abdurachman, U., & Situbondo, S. (2020). JURNAL IKA : IKATAN ALUMNI PGSD UNARS Vol. 8 No. 1, Juni 2020. 8(1), 156–164.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. (2020). Pengembangan Lkpd Berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Untuk Menumbuhkan Keterampilanberpikir Kritis Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170–177. https://doi.org/10.24114/jpp.v7i4.16727
Subakti, D. P., Marzal, J., & Hsb, M. H. E. (2021). Pengembangan E-LKPD Berkarakteristik Budaya Jambi Menggunakan Model Discovery Learning Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. 05(02), 1249–1264.
Article Metrics
Abstract view : 186 times | PDF view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Meza Mardita, Jesi Alexander Alim, Neni Hermita, Tommy Tanu Wijaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Editorial Office
Journal of Educational Science and Technology
Graduate Program Universitas Negeri Makassar
Jl Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD Ruang 406 Lt 4, Indonesia | |||||
jurnalestunm@gmail.com | est.journal@unm.ac.id | |||||
https://ojs.unm.ac.id/JEST/index | |||||
085299898201 (WA) | |||||
EST Index by: