EFEKTIVITAS MODEL POE2WE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI ALAT OPTIK

Heri Maulana Sidik(1*), Ariq Nurmahmuddin(2),

(1) Universitas Siliwangi
(2) Universitas Siliwangi
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/jspf.v16i3.16812

Abstract


This study aims to determine student learning outcomes using the POE2WE (Prediction, Observation, Explanation, Elaboration, Write and Evaluation) model which is applied in the student learning process on optical instrument material. This research is an observational research and literature study. The observation research population was all SMA class XI students majoring in Mathematics and Natural Sciences. The objectives of this study were, 1) to determine how effective the POE2WE model is for learning physics in schools; and 2) to find out how effective the POE2WE model is on student learning outcomes in optical instrument material. The research sample consisted of 10 SMA class XI students majoring in Mathematics and Natural Sciences. The research instruments were questionnaires and knowledge tests conducted through online media such as Google Forms and Google Drive. The results of the data analysis explained that the application of the POE2WE model in learning physics on optical instrument material is: 1) Effectively applied in school learning; and 2) Effectively applied in learning physics on optical instrument material.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil belajar siswa menggunakan model POE2WE (Prediction, Observation, Explanation, Elaboration, Write and Evaluation) yang diterapkan dalam proses pembelajaran siswa pada materi alat optik. Penelitian ini merupakan penelitian observasi dan studi pustaka. Populasi penelitian observasi adalah seluruh siswa SMA kelas XI jurusan MIPA. Tujuan dari penelitian ini adalah, 1) untuk mengetahui seberapa efektif model POE2WE terhadap pembelajaran fisika di sekolah; dan 2) untuk mengetahui sebarapa efektif model POE2WE terhadap hasil belajar siswa pada materi alat optik. Sampel penelitian terdiri dari 10 orang siswa SMA kelas XI jurusan MIPA. Instrumen penelitian berupa angket dan tes pengetahuan yang dilakukan melalui media online berupa Google Forms dan Google Drive. Hasil analisis data menjelaskan bahwa Penerapan model POE2WE dalam pembelajaran fisika pada materi alat optik adalah: 1) Efektif diterapkan dalam pembelajaran di sekolah; dan 2) Efektif diterapkan dalam pembelajaran fisika pada materi alat optik.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Djamaluddin, A. (2017). FILSAFAT PENDIDIKAN (Educational Phylosophy). Istiqra, 1(2), 150-156.

Mundilarto. (2012). Penilaian Hasil Belajar Fisika. Yogyakarta: UNY Press.

Nana, Sajidan, Akhyar, M., & Rochsantiningsih, D. (2014). The Development Of Predict, Observe, Explain, Elaborate, Write, and Evaluate (Poe2we) Learning Model in Physics Learning At Senior Secondary School. Development, 5(19).

Nana, Sudjana. (1995). Penilaian Hasil Belajar. Bandung: Rosda Karya.

Nana, Sudjana. (1995). Penilaian Hasil Belajar. Bandung: Rosda Karya.

Nana. (2014). Pengembangan Pembelajaran Fisika SMA Melalui Elaboration Write and Evaluation (EWE) Dalam Kurikulum 2013 (Surakarta: Disertasi UNS).

Nana. (2018). Model Prediction, Observation, Explanation, Elaboration, Write dan Evaluation (POE2WE) Aternatif Pembelajran Fisika di Era Revolusi Industri 4.0

Restami, M.P., Suma, K., dan Pujani, M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Predict- Observe-Explaint) Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Dan Sikap Ilmiah Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. E-journal Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3. 1-11.

Sillberman, M. L. (1996). Active Learning (101 Cara Belajar Siswa Aktif). Penerjemah Raisul Muttaqien. Bandung: Nuansa Cendana.


Article Metrics

Abstract view : 659 times | PDF view : 168 times

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Organized by :

Physics Department
Faculty of Mathematics and Natural Sciences,Universitas Negeri Makassar,
Daeng Tata Raya Street, Parangtambung, Tamalate, South Sulawesi, Indonesia.
Postal Code: 90224 Phone/Fax (0411)840622
Website: http://ojs.unm.ac.id, email: jspf@unm.ac.id

Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF) is licensed under a creative commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License