Development of M-Learning Media Illustrated Crossword Puzzles to Increase Learning Motivation for Middle School Students

Wardi Syafmen(1*), Silfiani Indri(2),

(1) Jambi University
(2) Jambi University
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/est.v9i2.44064

Abstract


this study aims to produce M-Learning learning media illustrated with crossword puzzles assisted by Google Sites to increase student motivation in class VII SMP and describe the feasibility of the media in terms of validity, practicality, and effectiveness. This research is a development research using the ADDIE model, which includes analyze, design, development, implementation, and evaluation stages. The results showed that the quality of M-Learning learning media illustrated with crossword puzzles assisted by Google sites to increase student motivation, for the validation aspect of M-Learning was categorized as valid with a validity of 75%. For the practicality questionnaire, the teacher response questionnaire obtained 91.67% of the very practical criteria and the 9 student response questionnaire was 90.40% with very practical criteria, so M-Learning was stated to be very practical. For the aspect of effectiveness, it can be seen from the results of the study tests where all students passed or met the KKM, student response questionnaires with a percentage of 90.20% were very effective criteria. And the N-Gain value of 0.76 indicates that there is an increase in learning motivation in the high category, so that M-Learning is effective for increasing student motivation.


Keywords


Learning Media, M-Learning, Crosswords, Google site, motivation to learn.

Full Text:

PDF

References


Adan, S. A., Indana, S. I., & Budijastuti, W. (2020). Penggunaan Media Teka Teki Silang (Tts) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sma Swasta Karanu …. Jurnal Education and Development, 8(3), 909–917. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2065

Amir, M., Muris, & Arsyad, M. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengalaman pada Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pinrang. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika (JSPF), 11(3), 202–213.

ARIANTI, A. (2019). PERANAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Aripin, I. (2018). konsep dan aplikasi mobile learning dalam pembelajaran biologi. Bio Education, 3(1), 01–09. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/853

Cahyana, U., Paristiowati, M., & Fauziyah, S. (2018). Development of Android-Based Mobile learning media on Atomic Structure and Periodic Table. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 434(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/434/1/012095

Edriati, S., Handayani, S., & Sari, N. P. (2017). PENGGUNAAN TEKA-TEKI SILANG SEBAGAI SEBAGAI STRATEGI PENGULANGAN DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA SMA KELAS XI IPS. Jurnal Pelangi, 9(2), 71–78. https://doi.org/10.22202/jp.2017.v9i2.2047

Emda, A. (2018). KEDUDUKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Husniyah, R., Widiatsih, A., & Kurniawan, N. (2021). PENGEMBANGAN WEBSITE MENGGUNAKAN GOOGLE SITES MATERI PRODUKSI PADA TUMBUHAN DAN HEWAN UNTUK SMP / MTs PADA MASA PADEMI COVID 19 PENDAHULUAN Pada Abad 21 adalah merupakan era teknologi informasi & Komunikasi yang sangat berkembang pesat . 4 pilar tentang p. Education Journal : Journal Education Research and Development, 6(1), 47–58.

Izzaty, R. E., Astuti, B., & Cholimah, N. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle (Teka-Teki Silang) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Di Smp Baiturrosyad Lembur Awi Pacet. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.

Khalilullah, M. (2012). PERMAINAN TEKA-TEKI SILANG SEBAGAI MEDIA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (MUFRADAT). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 15–25. http://krisna1.blog.uns.ac.id/2009/10/19/pengertian-dan-ciri-ciri-pembelajaran/

Khefrianti, S. (2021). Pengembangan Mobile Learning Ikatan Kimia Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Guru Dikmen Dan Diksus, 4(2), 191–207. https://doi.org/10.47239/jgdd.v4i2.352

Larasati, A. & S. S. S. (2021). Media Pembelajaran Chemlovers Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Termokimia. Journal of Chemistry In Education, 10(2), 48–54.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35.

Maria Yuniati Nona Ade, Yohanes Bare, & Oktavius Yoseph Tuta Mago. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (TTS) Pada Materi Sistem Gerak Untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Mipa, 11(2), 63–75. https://doi.org/10.37630/jpm.v11i2.485

Maryanti, S. M., & Kurniawan, D. T. (2017). Implementsi Pemanfaatan

Media Teka Teki Silang (TTS) Online Dalam Matakuliah Neurosains Untuk Mahasiswa Calon Guru Raudhatul Athfal (RA). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 124. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1487

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014

Nurfallah, M., & Pradipta, T. R. (2021). Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Menengah Selama Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2425–2437. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.752

Palupi, M. T., Istihapsari, V., & Afriady, D. (2020). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik dengan Metode DIscovery Learning Berbantuan LKPD di Kelas IV SD Kanisius Beji Tahun 2020/2021. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 1227–1236.

Putra, I. P. D., . S., & Sukajaya, I. N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Untuk Pembelajaran Persamaan Linier Dua Variabel Di Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 7(1), 1–12. https://doi.org/10.23887/jppm.v7i1.2808

Putri, S. S. Y., & Jatmiko, B. (2018). Respon Peserta Didik SMA Terhadap Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Pendekatan CTL ( Contextual Teaching And Learning ). Inovasi Pendidikan Fisika, 07(02), 316–319.

Ramadhan, A. Z., & Rusijono. (2020). MANUSIA SUBTEMA MANUSIA DAN LINGKUNGAN PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS V MIN 1 TRENGGALEK Avinda Zakcy Ramadhan Rusijono. 0–216.

Rusinta, D., Hambali, D., & Winarni, E. W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Buku Cerita Berbasis Discovery Learning Pada Materi IPA Konsep Perpindahan Panas Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 199–209. https://doi.org/10.33369/dikdas.v2i2.11963

Sutiasih, A. D., & Saputri, R. P. (2019). Pengembangan mobile learning berbasis android sebagai media pembelajaran organisasi arsitektur komputer. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 137–147. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i2.27772

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13. https://doi.org/10.32585/jkp.v5i1.1062

Wulandari, D. A., Wibawanto, H., Suryanto, A., & Murnomo, A. (2019). Pengembangan Mobile Learning berbasis Android pada Mata Pelajaran Rekayasa Perangkat Lunak di SMK Sultan Trenggono Kota Semarang. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 6(5), 577. https://doi.org/10.25126/jtiik.201965994

Yulianti, E., & Andriyanto, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang IPA Terpadu Untuk Siswa Kelas VII SMPN 56 Merangin. Biodik, 7(2), 153–162. https://doi.org/10.22437/bio.v7i2.10971


Article Metrics

Abstract view : 220 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 silfiani - indri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editorial Office

Journal of Educational Science and Technology
Graduate Program Universitas Negeri Makassar

   

address icon red

 Jl Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD Ruang 406 Lt 4, Indonesia  
  [email protected] | [email protected] 
  https://ojs.unm.ac.id/JEST/index 
   085299898201 (WA) 
 

EST Index by: