Discovery Learning Model as an Effort to Increase Student Interest and Learning Outcomes
(1) Universitas Pejuang Republik Indonesia Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/est.v8i1.35217
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amuradha, P. (2019). The Teaching Learning Process. International Journal of Advanced Science and Technology. Vol.28 No.19. pp. 709-714.
Budi, J. (2020). Pengertian Minat adalah: Jenis, Persamaan dan Perbedaan Bakat. Rocket Manajemen. https://idmanajemen.com/definisi-minat.
Djaali. (2008). Skala Likert. Jakarta: Pustaka Utama.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Faizah, S.N. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Volume 1 Nomor 2 pp. 175-185.
Hamalik, O. (2001). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi aksara.
Harefa, A. (2001). Pembelajaran di Era Serba Otonomi. Jakarta: Kompas Online.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Inayatsyah, P. (2020). The Stages of Concerns of Using Discovery Learning in Teaching English at Senior High School. Thesis of Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Department of English Language Education Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.
Kaban, M. (2019). Portal Universitas Quality. http://portaluniversitasquality.ac.id
Khoerunnisa P, & Aqwal S.M. (2020). Analisis Model-Model Pembelajaran. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 4, Nomor 1, Maret 2020; 1-27
Klahr, D. & Nigam, M. (2004). The Equivalence of Learning Paths in Early Science Instruction: Effects of Direct Instruction and Discovery Learning. Psychological science. 15 (10).
Kristin, Firosalia. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa. Volume 2, Nomor 1, April 2016 pp.90-98
Kurniasih, Sani. (2014). Strategi – Strategi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Lallo. (2017). Pengertian Belajar dan Hakikat Belajar. Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan Provinsi Sulawesi Tengah.
Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gunung Persada.
Nurdin, Syarifuddin & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Pane, A. Dasopang, M.D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman. Vol.03 No.2 pp. 333-352.
Ratini, H. Muchtar M. A. Suparman. A.H.Tamuri, E.Susanto. (2018). The Influence of Learning Models and Learning Reliance on Students Scientific Literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII). Vo.7 (4) pp.458-466.
Ricardo, Meilani R.I. (2017). Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa (The impacts of students’ learning interest and motivation on their learning outcomes). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkatoran. Vol.2 No.2 pp.188-201.
Rudi A, Maasrukhin, dan Ratnasari K. (2019). Proses Pembelajaran Inquiry Siswa MI Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Jurnal Auladuna Vol.01. No.02. pp. 100-109 (April 2019).
Salmi. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas XII IPS.2 SMA Negeri 13 Palembang. Jurnal Profit, Volume 6 No.2 pp. 1 – 16 (Mei 2019).
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sofeny, D. (2017). The Effectiveness of Discovery Learning in Improving English Writing Skill of Extroverted and Introverted Students. Jurnal Penelitian Humaniora, Vol.18 No.1 pp.41-46.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Sueni Ni Made. (2019). Metode, dan Bentuk Model Pembelajaran (Tinjauan Pustaka). Jurnal Wacana Saraswati, Vol.19 No.1 (2019).
Suhada R, Idrus I, & Kasrina. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi. 3 (1). Pp.32-40 (Mei 2019).
Syardiansah. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Pengantar Manajemen (Studi Kasus Mahasiswa Tingkat I EKM A Semester II). Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol.5 No.1. pp.440-448 (Mei 2016).
Trianto, (2010). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pustaka Pubbilsher.
Widiadnyana, I W. (2014). Pengaruh Model Discovery learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Sikap Ilmiah Siswa SMP. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Vol.4 No.2.
Yuliana, N. (2018). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Pendidikan Ganesha JIPP, Volume 2 Nomor 1 April 2018, pp. 21-28.
Article Metrics
Abstract view : 270 times | PDF view : 6 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Arwaty Arwaty, Mithen Lullulangi, Yoas Toding Lembang

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Editorial Office
Journal of Educational Science and Technology
Graduate Program Universitas Negeri Makassar
![]() | Jl Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar, 90222 Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD Ruang 406 Lt 4, Indonesia | ||||
![]() | jurnalestunm@gmail.com | est.journal@unm.ac.id | ||||
![]() | https://ojs.unm.ac.id/JEST/index | ||||
![]() | 085299898201 (WA) | ||||
EST Index by: