EFFECTIVENESS OF THE IMPLEMENTATION OF COOPERATIVE LEARNING MODEL OF STAD TYPE WITH SAVI-CTL APPROACH IN MATHEMATICS LEARNING TO CLASS VII STUDENTS AT SMPN 2 BONTONOMPO SELATAN IN GOWA DISTRICT
(1) UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v6i1.5598
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnan., Abhimanyu, S., Patta, B., & Arsyad, N. 2014. The Improvingof Junior High School Student in Learning Motivation Through Implementation Constructivistic Biology Learning Model Based On Information And Communication Technology. Journal of Education and Practice: Vol. 5, No. 2.
Armiati, Mukhni., & Febrianti, Hastuti. 2013. Efektivitas Penerapan Pendekatan Kontekstual Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 9 Padang. Prosiding Semirata FMIPA UNILA (583-590). Lampung: FMIPA Universitas Lampung.
Eisenkraft, A. 2003. Expanding the 5E model. The Sciences Teacher 70 (6). 56-59.Tersedia:http://emp.byui.edu/firestonel/bio405/readings/learning%20models/expanding%205e.pdf. Diakses 20 Mei 2017
Fitri, Rahma, Helma, & Hendra Syarifuddin. 2014. Penerepan Strategi The Firing Line Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika, hal.18-22. (http://ejournal.unp.ac. id/students /index.php/pmat/article/download/1214/906).
Hasbullah. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan Edisi Revisi. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005.
Jusnawati, Hamzah Upu, & Muhammad Darwis. 2015. Efektivitas Penerapan Model Berbasis Masalah Setting Kooperatif dengan Pendekatan Saintifik dalam Pendidikan Matematika di Kelas X SMA Negeri 11 Makassar. Jurnal daya Matematis 3, hal. 30-40.
Ketaren, Ratna Juliati, dkk. 2015. Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Geogebra Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Persamaan dan Fungsi Kuadrat ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Sentani. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajarannya. Vol. 1 No. 2 (http://ejournal.unicen.ac.id/index. php/JIMP /article/view/242, Diakses 22 Juni 2016 )
Layli, S. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Pada Materi Teorema Phytagoras. Tesis. Tidak Diterbitkan. Surakarta: UNS.
Masita, M., dkk. 2012. Peningkatan Aktivitas Siswa Pada Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching And Learning). Jurnal Penddikan Matematika. 21-24.
Meier, D. 2002. The Accelerated Learning Handbook (Terjemahan). Bandung: Kaifa.
Muhsetyo, G., dkk. 2011. Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Putra, Harry Dwi. 2011. Pembelajaran Geometri Dengan Pendekatan SAVI Berbantuan Wingeom Untuk Meningkatkan Kemampuan Analogi Matematis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematia STKIP Siliwangi Bandung (1-11). Bandung: STKIP Siliwangi.
Riyanto, Y. (2012). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Slavin, R. E. 2005. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media.
Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Jakarta: Pustaka pelajar.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Goup.
_______. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Pustaka Ramdani.
UNESCO. http://tesispendidikan.com/masalah-pendidikan-di-Indonesia/. Dikutip 28 Juli 2016.
Van Dat Tran. 2013. Effects of Student Teams Achievement Division (STAD) on Academic Achievement, and Attitudes of Grade 9th Secondary School Students towards Mathematic. International Journal of Science: Vol. 2, Issue Apr. (www.ijsciences.com, Diakses 20 Juni 2016)
Yenilmez & dkk. 2008. Opinions Of Mathematics Teacher Candidates Toward Applying Inveronments. International journal Of Instruction7e Instructional Model On Computer Aided Instruction, 1 (1), 50-60. Diakses 2 Januari 2017.
Article Metrics
Abstract view : 784 times | PDF view : 110 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Kiki Rezky Amalia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Publisher:
Magister Program of Mathematics Education
prostgraduate Universitas Negeri Makassar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/