DEVELOPMENT OF REALISTIC MATHEMATICAL LEARNING DEVELOPMENT OF STATISTICS MATERIAL IN CLASS IX SMP NEGERI 3 PAREPARE
(1) UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jds.v1i1.3308
Abstract
The purpose of this research is to develop learning tools in mathematics learning using realistic mathematics learning in Class IX SMP, with this tool is expected to change the paradigm of learning "centered on teacher" to "student-centered". This research is a research development (Reasearch and Development) which uses qualitative descriptive method, and through development experiments referring to Four-D Thiagarajan model (1994), namely difine, design, develop, and disseminate. The results of the study show that: (1) learning tools developed meet the criteria of valid, practical and effective, (2) the ability of teachers in managing learning "good" category, (3) student activity in effective category, (4) And "positive" teachers, (5) average achievement of learning outcome 73,33 with classical completeness level 87,50%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anonim. 2008. “Laporan Hasil Nasional Ujian Nasional SMP Tahun Pelajaran 2006/2007.” Statistik UAN. Online (http://www.bsnp-indonesia.org/exam.php), Diakses. 1 September 2008.
Arikunto S, 2002, Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
Dahar, 1988. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Depdikbud Dikti P2LPTK
De Lange, J. 1987. Mathematic Insight and Meaning. Utrecht: OW & CO
Depdikbud, 2000. Pedoman Guru Memahami dan Menangani Siswa Dalam Belajar. Jakarta: Depdikbud.
_______. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Puskur & Balitbang Depdiknas
_______. 2004. Materi Pelatihan Terintegrasi Matematika. Jakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
_______. 2008a. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA, Dirjen Mandikdasmen, Depdiknas.
_______. 2008b. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 2 tahun 2008 Tentang Buku. Jakarta: Depdiknas.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.
Djaali. 2007. Peningkatan Mutu Pendidikan Nasional Melalui Program Sertifikasi. Bulitin BSNP Vol. II/No. 2/Mei 2007 hal:3 Online (http://www.bsnp-indonesia.org/exam.php), Diakses. 1 September 2008
Fathurrahman, P. dkk. 2007. Strategi Belajar Mengajar Melalui Penerapan Konsep Umum dan Konsep Islam. Bandung: Refika Aditama
Fauzan, A. 2003. Rute Belajar dalam RME. Suatu Arah Untuk pembelajaran Matematika. Disampaikan dalam Seminar Nasional pendidikan Matematika, yang diselenggarakan oleh Pusat Studi Pembelajaran Matematika Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, 27-28 Maret 2003
Fauzi, Amin. 2002. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Pokok Bahasan Pembagian di Kelas V SD. Surabaya: Makalah Komprehensif. PPs UNESA
Gravemeijer, K. 1994. Developing Realistic Mathematics Education. Utrecht: Freundenthal Intitute
Grounlund, N.E. 1985. Measurement and Evaluation in Teaching. Englewood Cliff: Prentice Hall.
Hadi, S. 2001. Memperkenalkan RME kepada Guru SLTP di Yogyakarta. Makalah disajikan pada Seminar nasional Realistic Mathematics Education di FPMIPA Universitas Negeri Surabaya pada tanggal 24 Februari 2001
Hudoyo, H. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas
_______. 1998. Pembelajaran Matematika Menurut Kontrutivisme. Malang: PPs. IKIP Malang
Khabibah. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.
Kurtz, R.E. 1991. Teaching Elementrary Mathematics. Boston: Allyn and Bacon
Nur, M dan Wikandari, P.R. 2000. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstrukstivis dalam Pengajaran. Cet ke-2. Surabaya: Pusat Studi Matematika dan IPA Sekolah. UNESA Surabaya.
Nurdin. 2007. Model Pembelajaran Matematika yang Menumbuhkan Kemampuan Metakognitif untuk Menguasai Bahan Ajar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: PPs UNESA.
Orton, A.1991. Learning Mathematics: Issue, Theory and Classroom Practice (second edition). New York Cassel.
Post, T.R. 1992. Some Notes on the Nature of Mathematics Learning. Dalam Thomas R.Post (Editor). Teaching Mathematics in Grade K-8. (Second Edition). Boston: Allyn and Bacon.
Poppy, R. Yaniawati. 2003. Pendekatan Open-ended Salah Satu Alternatif Model Pembelajaran Matematika yang Berorientasi pada Kompetensi Siswa. Yogyakarta.
Roestiya, NK. 1989. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Russefendi, ET. 1988. Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
Slameto. 1987. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Slavin, R. 1994. Education Psychology Theory and Practice, Boston: Allyn and Bacon.
Soedjadi, R. 1985. “Mencari Strategi Pengelolaan Pendidikan Matematika Menyongsong Tinggal Landas Pembangunan Indonesia” Pidato Pengukuhan Guru Besar IKIP Surabaya.
________. 1999. Kiat-Kiat Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud
________. 2001a. Pembelajaran Matematika Realistik. Makalah disajikan pada Pelatihan TOT Guru Mata Pelajaran SLTP dan MTs dari Enam Propinsi pada tanggal 20 Juni s.d 6 Juli 2001 di Pusdiklat Wilayah VI Surabaya.
________. 2001b. Pemanfaatan Realistik dan Lingkungan Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Realistic Mathematic Eduation di FPMIPA Universitas Negeri Surabaya tanggal 24 Februari 2001
Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito Bandung
Suparno,P. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisus
________. 2002. Reformasi Pendidikan sebuah rekomendasi. Jakarta: Kanisius.
Tiro, Muhammad Arif. 2006. Dasar-Dasar Statistika. Makassar: State University of Makassar Press.
Trianto, 2007a. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Surabaya: Prestasi Pustaka
______. 2007b. Model Pembelajaran inovatif Berorientasi Konstrutivistik. Surabaya: Prestasi Pustaka
Winartaputra, U.S.dkk. 1992. Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka
Yuwono, I. 2001. RME (Realistic Mathematic Education) dan Hasil Awal Implementasi di SLTP. Makalah Seminar Nasional Realistics Mathematics Education (RME) di UNESA Surabaya 24 Februari 2001
Article Metrics
Abstract view : 445 times | PDF view : 110 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Andi Rusdi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Publisher:
Magister Program of Mathematics Education
prostgraduate Universitas Negeri Makassar
ramlan.mm@unm.ac.id
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/