Studi Komparasi Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Campalagian (Materi Pokok Reaksi Reduksi dan Oksidasi)
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.35580/chemedu.v3i3.39335
Abstract
ABSTRACT
This research is aimed to find out the difference of learning outcomes between the tenth grade students which taught with TGT and STAD type.The population of this research was the tenth grade students of SMAN 1 Campalagian which consists of nine classes. While the samples were class X1 as the first experimental class which taught with cooperative TGT type and class X5 as the second experimental class which taught with cooperative STAD type, each class consists of 35 students. The design research is “Posttest Only Design”. The independent variables are the cooperative learning TGT type and cooperative learning STAD type, while the dependent variable is the learning outcomes. The result showed that mean score of TGT class on posttest was 71,53 higher than STAD class with mean score on posttest was 63,61, and different significantly. It can be concluded that there is a difference of learning outcomes between the tenth grade students of SMAN 1 Campalagian which taught with TGT type and STAD type on the main material Reduction and Oxidation Reaction.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Haryono, dkk. 2016. Studi Komparasi Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) dengan Teams Games Tournament (TGT) ditinjau dari Kemampuan Analisis Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Pokok Bahasan Sistem Periodik Unsur Kelas X Semester Gasal Sma Negeri 1 Muntilan Tahun Pelajaran 2015/2016). Jurnal Pendidikan Kimia. Volume 5. Nomor 2. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret.
Martini. K, Sri, dkk. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dilengkapi Kartu Destinasi untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Koloid Kelas XI SMA Negeri 2 Sukoharjo pada Semester Genap Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia. Volume 3. Nomor 2. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret.
Retno, Hayumi, dkk. 2014. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Catatan Tulis dan Susunan Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Konsep Reaksi Redoks Kelas X MAN Malang 1. J-TQIP. Volume 5. Nomor 1. Malang: Universitas Negeri Malang.
Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, Wina. 2007. Stategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana PrenadaMedia Group.
Santyasa, I Wayan. 2007. Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Sari, Lestari A. 2010. Pengaruh Pembelajaran Fisika Model Kooperatif TGT dan STAD Terhadap Prestasi Belajar ditinjau dar Motivasi Belajar Siswa kelas X MA MMH Pucakwangi. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret.
Setiawan, Ristiati., dkk. 2014.Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (MPTGT) terhadap Hasil Belajar Biologi dan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA. Volume 4. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Slavin, Robert E. 2010. Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Subana, dkk. 2000. Statistik Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sunilawati, Ni Made., dkk. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Kemampuan Numerik Siswa Kelas IV SD. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Dasar. Volume 3. Nomor 2. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.
Article Metrics
Abstract view : 69 times | PDF view : 8 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats