The Relationship of Serial Storytelling Activities in Stimulating Early Reading Ability in Kindergarten

Liswatun Hasanah(1*), Dian Nita Dwi Puspita(2), Ida Aminatazzuhriyah(3), Iftitah Hanif N(4),

(1) TK Al Karomah PGRI 4 Pujon, Malang, Jawa Timur
(2) TK Dharma Pertiwi Bojonegoro, Jawa Timur
(3) TK Aisyiyah Bustanul Athfal V Pucakwangi Lamongan, Jawa Timur
(4) TK Robbani Denpasar, Bali
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v8i2.27568

Abstract


The purpose of the study was to find out how storytelling activities relate to using series image media in improving initial reading skills. The formulation of the problem stated in this study is the low initial reading ability in children of Al-Karomah Kindergarten PGRI 4 Pujon. The type of research used is quantitative, using a correlation approach. The subject to be studied is a child, which amounts to 15 children. The required data collected through observation sheets, documentation, and data acquisition of relationships of two or more variables will be analyzed using descriptive and inferential statistics. The coefficient results obtained from the regression test analysis showed that the constant value was 1.975. In contrast, the serialized image storytelling value received a value of 0.902, so the regression model equation above can be described as Y = a + bX or 1.957 + 0.902X. Following the results described, it can be concluded that there is a significant relationship between serial drawing storytelling activities and children's initial reading ability.

Keywords


Tell a story, serialized image, early reading.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Tommy.2007. Perencanaan Buku Cerita bergambar Sejarah GoaSelonangleng Kediri. Surabaya: Universitas Kristen Petra

Arief Sadiman S, dkk. 2009. Media Pendidikan (Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya). Jakarta: PT. Raja GrafindoPersada.

Asti, A. W., & Saodi, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Anak Pada Kelompok Bermain Melati Kabupaten Gowa. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(1), 42-54. https://doi.org/10.35473/ijec.v3i1.870

Aulina, C. N. (2012). Pengaruh Permainan Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 1(2), 131-144. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i2.36

Brown, C. S. (2014). Language and literacy development in the early years: Foundational skills that support emergent readers. Language and Literacy Spectrum, 24, 35-49.

Departemen Pendidikan Nasional Dirjen Pendidikan Dasar & Menengah. 2001. Didaktik Metodik di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Dasar & Menengah Dirjen TK & SD.

Depdiknas.2003. Kurikulum 2004 StandarKompetensiPendidikanAnakUsiaDini. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ke-3. Jakarta: Balai Pustaka

Dewi, N. N. D. P. T. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini Melalui Media Gambar Cerita Berseri. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), 362-369.

Dheni dkk, 2008, Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta, Universitas Terbuka.

Dini, J. P. A. U. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701-3713.

Fung. 2003. Penggunaan Kalimat Lengkap. Jakarta. Rineka Cipta

Hapidin. 2004. Evaluasi Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Harini, Sri. 2003. Mendidik Anak Sejak Dini. Yogyakarta. Kreasi Wacana.

Hilaliyah, T. (2016). Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 187-194.

Hurlock, Elizabeth. 2004. Psikologi Perkembangan. Edisi kelima. Jakarta. Erlangga.

Majid, A. A. 2001. Mendidik dengan Dongeng. Bandung: PT Rosda Karya.

Moeslichatoen. 2004. Metode Mengajar di Taman Kanak-Kanak. Jakarta. Rineka Cipta

Musfiroh, Tadkiroatun. 2005. Cerita bergambar Untuk Anak Usia Dini. Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.

Mustakim, dkk. 2005. Bahasa Untuk Berbicara Dan Menulis. Jakarta: Mulawarman Offset.

Oktavia, E., & Fahruddin, F. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Gambar Cerita Berseri Terhadap Perkembangan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun (Studi Eksperimen di Kelompok BTK Negeri Pembina Ampenan). JUMPA (Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak), 1(1), 1-4.

Patmonodewo, Soemarti. 2000. Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta. Rineka Cipta

Purwasi, N., & Yuliariatiningsih, M. S. (2018). Pengembangan literasi sains anak usia dini melalui metode bercerita menggunakan media gambar seri. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Rahmatika, P., Hartati, S., & Yetti, E. (2019). Metode pembelajaran mind map dan bercerita dengan gaya kognitif, pengaruhnya terhadap kemampuan membaca permulaan. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 548-560.

Rukmini, Sri dan Siti Sundari. 2004. Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta. Rineka Cipta

Suhardjono, Arikunto, Supriadi 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Sukanto. 2001. Seni Cerita Islami. Jakarta: Bumi Mitra Press

Suyanto. 2005. Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing

Tarigan. 2008. Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Thalib, S. B. 2004. Landasan Psikologi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Edukasi (Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan 5.

Tjoe, J. L. (2013). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui pemanfaatan multimedia. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(1), 17-48.


Article Metrics

Abstract view : 106 times | PDF view : 20 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Liswatun Hasanah; Dian Nita Dwi P.; Ida Aminatazzuhriyah; Iftitah Hanif N.

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Published by:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

Kerjasama:

  

Support by:

    

Email: jurnal.tematik@unm.ac.id 

p-ISSN: 2476 - 9363

e-ISSN: 2723 - 7613

Creative Commons License
TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View My Stats