Utilization Of Imagination-Based Plasticine Media In Improving Fine Motor Skills In Kindergarten

Faridah Andayani(1*), Catur Nur Wijayanti(2),

(1) TK Dharma Wanita Persatuan Pangkamiri, Jawa Timur
(2) TK Dharma Wanita Persatuan Pangkamiri, Jawa Timur
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v8i1.27535

Abstract


The purpose of the study was to determine efforts to improve students' fine motor skills through plasticine play activities. The research subjects of the students of TK Dharma Wanita Persatuan Pangkemiri Sidoarjo East Java, totaling 15 people. The focus of the study was fine motor and plasticine play activities. This study used a classroom action research approach with descriptive data analysis to display data using student observation sheets. The results of data analysis showed that plasticine play activities were able to improve children's fine motor skills. The improvement appears in the ability to form eye and hand coordination and the smoothness of the child's hands. The analysis data of the results showed an increase from cycle I with the completeness of learning outcomes of 23% with an average score of 1.80 to 40% of the totality of learning outcomes and the average score of students of 2.47 in cycle II and continued to increase in cycle III with the acquisition of completeness of learning outcomes reaching a maximum of 100% with an average score of students of 3.27.


Keywords


physical development of motor; fine motor; plasticine.

Full Text:

PDF

References


Aisyah S. (2011). Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, Jakarta. Jakarta. Universitas Terbuka.

Bambang, S. (2008). Metode Pengembangan Fisik. In Jakarta: Universitas Terbuka. Universitas Terbuka.

Decaprio, R. (2016). Aplikasi Teori Pembelajaran Motorik Di Sekolah. In Diva Press (Vol. 4, Issue 1). DIVA Press.

Dewi, N., Suarni, N. K., & Agung, A. (2014). Penerapan Model Contextual Teaching And Learning Berbantuan Media Alam Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok B TK Margarana. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/3146

Einon, D. (2006). Permainan Kreatif Untuk Anak-Anak. Karisma Publishing Group.

Elihami, Faraliana, & Mutmainnah. (2020). Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Permainan Melipat Kertas Origami Marna. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22589.92649

Faizatin, N. (2018). Peningkatan Motorik Halus Melalui Kegiatan Origami Pada Anak Kelompok A TK DWP Kedungrukem Benjeng Gresik Tahun Pelajaran 2015/2016. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 80. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1964

Indira. (2019). Kreasi Plastisin, Buah, Sayur, dan Kue. Erlangga.

Janice, J. (2013). Observasi Perkembangan Anak Usia Dini. Alih Bahasa. Kencana.

Kartini, K., & Sujarwo, S. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Plastisin Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 199. https://doi.org/10.21831/jppm.v1i2.2689

Kokasih. (2008). Perkembangan dan Pengembangan Anak di Usia Taman Kanak-kanak. PPS UNJ.

Muslihuddin. (n.d.). Kiat Sukses Melakukan Tindakan Kelas (Panduan Praktis bagi Guru dan Tenaga Kependidikan. Rizqi Press.

Nabila Fahira. (2021). Pengaruh Kolase terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 24–35. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5851

Nurlaili. (2019). Modul Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Modul, 5(2), 4.

Ra, D., Ummah, K., & Mushonifah, L. (2017). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Bermain Plastisin. In Jurnal ilmiah PG-PAUD IKIP Veteran Semarang (pp. 92–102).

Rahmawati, P., Nurwuni, N., & Sumitra, A. (2020). Pengembangan Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Usia Dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(2), 103. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/ceria/article/view/3519

Rohmah, S. K., & Gading, I. K. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Bermain Plastisin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 144. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i1.15740

Rosiyanah, R., Yufiarti, Y., & Meilani, S. M. (2020). Pengembangan Media Stimulasi Sensori Anak Usia 4-6 Tahun Berbasis Aktivitas Bermain Tujuh Indera. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 941–956. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.758

Sari, dkk. (2016). Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Bermain Plastisin Di Tk Satu Atap Sdn Lamlheu Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usai Dini, 1(3), 131–135. http://www.jim.unsyiah.ac.id/paud/article/view/435

Suryana. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak - Dadan Suryana - Google Buku. In Kencana.

Wardani, I. rahmi. 2017. (2017). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Dengan Kegiatan Bermain Menggunakan Media Plastisin Di Kelompok B Tk Al – Ulya Rajabasa Bandar Lampung. In Jurnal. Skripsi, jurusan Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Winarsih, W. (2021). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Membatik. Jurnal Inovatif Ilmu Pendidikan, 1(1), 24–35. https://doi.org/10.23960/jiip.v1i1.18010

Wulandari, A., & Bachtiar, M. Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Penggunaan Permainan Konstruktif Pada Taman Kanak-Kanak. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 7. https://doi.org/10.26858/tematik.v5i1.19708


Article Metrics

Abstract view : 315 times | PDF view : 59 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Faridah Andayani; Catur Nur Wijayanti

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Published by:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

Kerjasama:

  

Support by:

    

Email: jurnal.tematik@unm.ac.id 

p-ISSN: 2476 - 9363

e-ISSN: 2723 - 7613

Creative Commons License
TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View My Stats