Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik pada Siswa dengan Konseling Behavioristik Teknik Kontrak Perilaku

Isnaini Isnaini(1*), Muhammad Anas(2), Akhmad Harum(3),

(1) SMAN 5 Kundur
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijosc.v3i2.31095

Abstract


The purpose of this study was to describe academic procrastination and efforts to overcome it using a behavioristic approach with behavior contracting techniques for students at SMAN 5 Kundur. This research uses a qualitative approach with a case study method. The subjects of this study consisted of two 11th grade students of SMAN 5 Kundur who were indicated to have a high level of academic procrastination. The data analysis used is qualitative data analysis which consists of three stages, namely, data reduction, data exposure and conclusions. The results of this study indicate that individual counseling services with a behavioristic approach to behavior contracting techniques can reduce the level of academic procrastination in students.


Keywords


academic procrastination; behavioristic; behavior contracting

Full Text:

PDF

References


Asmani, JM., (2010) Panduan Efektif Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Yogyakarta: DIVA Press.

Kemendikbud. (2021). Dampak Negatif Satu Tahun PJJ, Dorongan Pembelajaran Tatap Muka Menguat.(online). https://www.kemendikbud.go.id. diakses pada januari 2021.

Khoiri MH., Suryanto, Suroso. (2021). Model Prokrastinasi Akademik Siswa SMP di Masa Pandemi. Prosiding Seminar. PD ABKIN dan Unipa Surabaya.

Khoiry, MH., Suryanto, Suroso. (2021). Model Prokrastinasi Akademik Siswa Smp Di Masa Pandemi. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling. PD ABKIN Jatim & UNIPA Surabaya.

Latip, A. (2020) Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran,1(2). doi:10.37859/edutech.v13i17712.

Malyana, A.(2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia. 2(1), 67.

Nugrahaeni, EP., (2019) Pendalaman Materi Bimbingan dan Konseling: Modul 5 Strategi Layanan Responsif. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 119

Nugroho, PW., dan Maulana, MA.,(2021) Kemandirian belajar dalam pembelajaran Jarak Jauh, Advice:Jurnal Bimbingan dan Konseling. 3(1), 12.

Riadi, M., (2020). Konseling Behavior : Pengertian, Karakteristik, Tujuan, Teknik Dan Langkah-Lahnya (online). www.kajianpustaka.com. diakses 21 Januari 2022.

Rokhman MK., Sucipto dan Masturi. (2019). Mengatasi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Behavioristik dengan Teknik Behavior Kontrak. Jurnal Prakarsa Pedagogia 2(1).

Solomon, L.J & Rothblum, E.D. (10984). Academic Procrastination: Frequency And Cognitive Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology.

Suryadin, A., (2021) Problematika Pembelajaran Daring di Rumah Selama Masa Pandemi pada Anak Kelas B TKIT Yaumi Fatimah Pati, SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam. 4(2). 150-151.

Susanto, D,N. (2020). Penyebab Mahasiswa Mengalami Prokrastinasi Akademik dan Pengaruhnya Terhadap Proses Belajar (online). http://danaquranis.blogspot.com.

Swara H Y., Supardi, Yulianti,(2020). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Manajemen Terhadap Prokrastinasi Akademik. Indonesian journal of educational.

Triyadi R., Rakhmawati D., dan Hartini T. (2020). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Kelompok dengan Pendekatan Realita. Suluh: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2). 31.

Wulandari I., Fatimah S., Suherman MM. (2021) Gambaran Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Kelas XI Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Fokus, 4.


Article Metrics

Abstract view : 93 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:

Prodi Bimbingan dan Konseling Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar