Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Profesional
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/tpj.v1i1.14973
Abstract
The research aims to determine the effect of the practice of field experience on readiness to become a professional teacher. This study uses a quantitative approach with a total of 70 students majoring in mechanical engineering education at UNM. Data collection techniques using questionnaires and documentation. The instrument validity was tested using Product Moment correlation and the reliability test used the Cronbach Alpha formula. Data were analyzed using descriptive statistics, prerequisite tests and regression analysis. The results showed that there was a significant positive effect between the practice of field experience on the readiness to become a professional teacher of students majoring in PTM FT-UNM with sig. 0,000 <0.05. The results of the regression analysis showed that the practice of field experience had a significant effect on teacher readiness of 58.7%. The results of this study are expected to be followed up as a reference and evaluation material in improving the quality of education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Creswell, W.J. 2013. Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Edisi Ketiga. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hamalik, Oemar. 2002. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Lohr, 2008. Administrasi Perkantoran Modern. Yogyakarta: Liberty.
Mukhadis (2004). Standar dan Sertifikasi Kompetensi. Representasi Penjaminan Mutu Profesionalisme Guru di Indonesia pada Abad Pengetahuan. Makalah Disampaikan dalam Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia V di Surabaya tanggal 6 – 8 Oktober 2004.
Murtiningsih, Y.J. 2014. Pengaruh Penguasaan Materi Mata Kuliah Dasar Kependidikan (MKDK) dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) terhadap Kesiapan Menjadi Guru. Jurnal Pendidikan. Surakarta: UNS.
Ni’mah, F.U. 2014. Pengaruh Minat Profesi Guru, Locus of Control Internal, Peran guru Pamong, dan Prestasi Belajar terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru pada Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal. Semarang: UNNES.
Novitasari, F. 2013. Pengaruh Program Pengalaman Lapangan terhadap Kesiapan Mahasiswa Prodi Ekonomi FKIP UNS Menjadi Tenaga Pendidik. Jurnal Pendidikan. Surakarta: UNS.
Praptiana, Y. 2017; Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (Ppl), Minat Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Profesional Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2013. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Riduwan.2007. Pengantar Statistika untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Jakarta: Alfabeta.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Udin Syaefudin S. 2008. Pengembangan Profesi Guru. Bandung: CV Alfabeta
Wagiran, 2010: Peran Guru Dalam Mengembangkan Karakter Pada Pendidikan Kejuruan Di Era Global; Disampaikan dalam Seminar Nasional Pendidikan Karakter dalam Pendidikan Kejuruan, Fakultas Teknik UNY, 22 Mei 2010.
Yulianto, Aditya. 2016. Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (PPL), Minat Menjadi Guru, dan Prestasi Belajar terhadap Kesiapan Menjadi Guru yang Profesional. Economic Education Analysis Journal. Semarang: UNNES.
Zamroni. (2009). Kebijakan peningkatan mutu sekolah di Indonesia. Makalah. Disajikan dalam Seminar Nasional dalam Rangka Dies Natalis Ke-45 Universitas Negeri Yogyakarta di Auditorium Universitas Negeri Yogyakarta 25 April 2009.
Article Metrics
Abstract view : 1003 times | PDF view : 328 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Fiskia Rera Baharuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publisher:
Program Studi PPG Universitas Negeri Makassar
e mail: jurnalpinisi01@gmail.com
Pinisi: Journal of Teacher Professional Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License