PERANAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH MELALUI PENDEKATAN INKUIRI DALAM PENCAPAIAN PENGUASAAN KONSEP FISIKA MAHASISWA TINGKAT PERTAMA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN FISIKA

Usman Usman(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/jspf.v8i3.917

Abstract


Abstrack :

Role Model Approach Learning Through Inquiry berbasisi Problems In Physics Student achievement Concept Mastery of First Instance physical education study program. This study aimed (1) to assess student achievement of mastery of physics concepts are taught with a problem-based learning model through the inquiry approach and mastery of the concepts of physics students taught by conventional learning model, (2) to determine the response of students to the problem-based learning model through inquiry approach . This study uses a pre-experimental design and descriptive nature, data collection techniques through tests, questionnaires and observation. Engineering data analyst done with descriptive statistics that include mean value, standard deviation and percentage analysis. The results showed that (1) the achievement of student mastery of physics concepts are taught with a problem-based learning model through inquiry approach higher than students taught with conventional learning, (2) students generally responded positively to the model approach to problem-based learning through inquiry . Students were interested, easier to understand and have the perception that the problem-based learning model with the inquiry approach to learning can be applied to enable students, to encourage motivation, and improve their understanding of physics concepts.

Abstrak:

Peranan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Pendekatan Inkuiri Dalam Pencapaian Penguasaan Konsep Fisika Mahasiswa Tingkat Pertama Program Studi Pendidikan Fisika. Penelitian ini bertujuan (1) untuk mengetahui pencapaian penguasaan konsep fisika mahasiswa yang diajar dengan model pembelajaran berbasis masalah melalui pendekatan inkuiri dan penguasaan konsep fisika mahasiswa yang diajar dengan model pembelajaran konvensional, (2) untuk mengetahui tanggapan mahasiswa terhadap model pembelajaran berbasis masalah melalui pendekatan inkuiri. Penelitian ini menggunakan metode pre–eksperimental design dan bersifat deskriptif, teknik pengumpulan data melalui test, angket dan observasi. Teknik analis data dilakukan dengan statistik deskriptif yang meliputi nilai rata-rata, standar deviasi dan analisis presentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) pencapaian penguasaan konsep fisika mahasiswa yang diajar dengan model pembelajaran berbasis masalah melalui pendekatan inkuiri lebih tinggi dibandingkan dengan mahasiswa yang diajar dengan pembelajaran konvensional, (2) mahasiswa pada umumnya memberi respon positif terhadap model pembelajaran berbasis masalah melalui pendekatan inkuiri. Mahasiswa merasa tertarik, lebih mudah memahami dan mempunyai persepsi bahwa model pembelajaran berbasis masalah dengan pendekatan inkuiri yang diterapkan dalam pembelajaran dapat mengaktifkan mahasiswa, membangkitkan motivasi, dan meningkatkan penguasaan konsep fisika.

Kata Kunci: Model Pembelajaran


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 312 times | PDF view : 578 times

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Organized by :

Physics Department
Faculty of Mathematics and Natural Sciences,Universitas Negeri Makassar,
Daeng Tata Raya Street, Parangtambung, Tamalate, South Sulawesi, Indonesia.
Postal Code: 90224 Phone/Fax (0411)840622
Website: http://ojs.unm.ac.id, email: jspf@unm.ac.id

Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF) is licensed under a creative commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License