Pengembangan Storyboard Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Fiksi Pada Peserta Didik Kelas VI MI

Secondta Habib Syarifah Zein(1*), Wahyu Sukartiningsih(2), Suparti Suparti(3),

(1) Universitas Terbuka
(2) Universitas Negeri Surabaya
(3) Universitas Terbuka
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i2.61242

Abstract


The learning process of writing fiction stories can be developed through storyboard learning media so that students' writing skills can improve. The purpose of this study was to determine the validity and practicality of the developed storyboards and their effectiveness in improving the ability to write fiction stories. The method used is a combined method and this type of research is development (RnD) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects of the study were 21 students of class VI A MI Masjid Al Akbar Surabaya. Data collection was carried out through observation, interviews, pre-test and post-test sheets, student response sheets and filling out validation instrument sheets. The results showed that the storyboards developed proved to be valid, practical, and effective for improving fiction writing skills in grade VI MI students. The data obtained was also reinforced in the analysis of the SPSS application which obtained significant values of .000 < 0.05 which means there is a difference in pre-test and post-test results.


Keywords


Fiction Story; Writing Skills; Storyboarding

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.

Afryaningsih, Y., Halidjah, Si., & Nursyamsiar. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Prosa Fiksi dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Pontianak Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 01(01). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v1i1.462

Amma, T. (2019). Unschooling Alternative : Studi Analisis Alternatif Pendidikan Menurut Pemikiran Everett Reimer. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 01–08. https://doi.org/10.30599/jpia.v6i1.529

Anggriani, N. (2015). Peningkatan Kemampuan Siswa Kelas II SD dalam Menulis Kata dengan Menggunakan Media Gambar di SDN Wata Kecamatan Bungku Barat Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 104–117.

Iskandar. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Deskripsi Dengan Strategi Modelling. PiJIES : Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 91–104. https://doi.org/10.24256/pijies.v1i1.383

Ismail, F. (2018). Statistika Untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-ulmu Sosial. Prenada Media.

Katun, S. (2013). Hakikat dan Prosedur Penelitian Pengembangan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Jember, VII(2), 76.

Ningrum A, Kresnadi H, & Salimi A. (2022). Analisis Kesalahan dalam Menulis Karangan Fiksi Siswa Kelas V Sekolah Dasar 38 Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(8), 1105–1106. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i8.57584

Nurhaedah, N., & Suarlin, S. (2023). PENGARUH PENERAPAN MODEL CONCEPT SENTENCE TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPSI SISWA KELAS IV SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(3), 410. https://doi.org/10.26858/jkp.v7i3.45046

Santoso, S. (2010). Statistik Multivariat Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Elex Media Komputindo.

Sidji, I. (2017). Penggunaan Gambar Luas Daerah Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Operasi Penjumlahan Bilangan Pecahan SD Kabupaten Bone. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(2), 162–173. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jkp.v1i2.5318

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15(2), 277–286.

Winarni, R., & Astuti, E. R. P. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Storyboard Terhadap Kreativitas Belajar Sisiwa Pada Mata Pelajaran Seni Budaya. Teknologi Pendidikan, 4(2), 71–79.

Yusuf, M., & Daris, L. (2018). Analisis Data Penelitian (1 ed.). IPB Press.


Article Metrics

Abstract view : 14 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Secondta Habib Syarifah Zein, Wahyu Sukartiningsih, Suparti Suparti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya