Pengaruh Model Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD

Indah Khairunnisa(1), Idawati Idawati(2*), Fitri Yanty Muchtar(3),

(1) Universitas Muhammadiyah Makassar
(2) Universitas Muhammadiyah Makassar
(3) Universitas Muhammadiyah Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i2.60771

Abstract


Abstract. The aim of this research is to determine the effect of implementing the Crossword Puzzle learning model on social studies learning outcomes. The type of research is Pre-Experimental in the form of One Group Pretest-Posttest on 20 class IV students. The research instruments are tests, observation and documentation. Data analysis techniques are descriptive analysis and inferential analysis. The research results show that the average pretest value is 46.35 and posttest 81. Based on the results of the paired samples test hypothesis, the sig. (2-tailed) obtains 0.000 which indicates that 0.000<0.05 so (H0) is rejected and (H1) is accepted. Based on these results, it can be concluded that the crossword puzzle learning model influences the social studies learning outcomes of class IV students.

Keywords


Crossword Puzzle; Learning Outcomes; Social Sciences

Full Text:

PDF

References


Agustin, O. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. 8 (2) : 468.

Amin & Linda, Y. S. S. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi: Pusat Penerbitan LPPM.

Apriani, E. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Di MI Azizan Palembang. Skripsi diterbitkan. Palembang: UIN Raden Fatah Palembanng.

Dasep. B. A. (2021). Model-Model Pembelajaran. Sukoharjo: CV. Pradina Pustaka Grup

Djamaluddin, A. & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: CV Kaffah Learning Center.

Hidayat, I. (2019). 50 strategi pembelajaran popular. Yogyakarta: DIVA Press

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16 (1): 44–48

Mudrika, Babo, R., Rosleny, B. & Idawati. (2022). Perbedaan Motivasi dan Hasil Belajar IPS Siswa SD Dalam Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantauan Media Puzzle. Gema Wiralodra, 13(2): 429-439

Mulyono, H & Wekke. (2018). Strategi Pembelajaran di Abad Digital. Yogyakarta: Gawe Buku

Nurafni B, Fitri, Y. M., & Fatimah, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD Inpres Manggala Kota Makassar. Innovative. 3(3): 11102-11110.

Octavia, A. S. 2020. Model-model pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Ryzca, S. Q. Karima, A. I. Regita, D. C. & Nailatul, H. (2022). Pengaruh Ilmu Pendidikan Sosial Untuk Siswa SD di Lingkungan Sekolah. Pendidikan Dan Keguruan. 2(3): 95-100.

Rosyidah, L. (2012). Pengaruh Metode Crossword Puzzle Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas V di MIN Sucenjurutengah Bayan Purworejo. Skripsi diterbitkan.Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Rusydi, A. & Fitri, H. (2020). Variabel Belajar. CV Pusdikra MJ: Medan.

Said, A. & Budimanjaya, A. (2015). 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences Mengajar Sesuai Kerja Otak dan Gaya Belajar Siswa. Jakarta: Kencana

Sri, K. P. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Crossword Puzzle (Teka Teki Silang) Terhadap Minat belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Murid Kelas V SDN Bontomaero II Kabupaten Gowa. Skripsi diterbitkan. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Suprijono, A. (2015). Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Suryabrata, S. (2019). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Susanto, A. 2016. Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group

Syahza, A. (2021). Metodologi Penelitian. Pekanbaru:UR Press

Utami, A. R. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Crozzword Puzzle Terhadap Minat dan Minat belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SD Negeri Minasa Upa Kota Makassar. Skripsi diterbitkan. Makassar: Unismuh

Vilamina. Evinna, C. H. & Lili, Y. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Pakem Berbasis Media Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(1): 16-22.


Article Metrics

Abstract view : 12 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Idawati Idawati Idawati, Indah Khairunnisa Khairunnisa, Fitri Yanty Muchtar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: [email protected]

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya