Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Dora (Dongeng Nusantara) Terhadap Kemampuan Memahami Isi Cerita

Rosmalah Rosmalah(1*), Rukayah Rukayah(2), Ichlasul Amal(3),

(1) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(2) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(3) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i1.53917

Abstract


The research is a quantitative research with a quasi experimental design which aims to determine or not there is a significant impacts on the use of teaching materials on the ability to understand the content of stories. The population of class III students at SDN 22 Jeppe’e totaling 49 students. This research uses a saturated sampling technique. The data anlysis techinque uses statistic descriptive and statistic inferential anlysis. The results of this research are: 1) There is difference in the ability to understand the content of students stories between the experimental class and the control class, where the result of the ability to understand the content of students stories in the experimenta; class are higer than those in the control class, 2) There is a significant impacts of the use of DORA based learning teaching materials on their ability, understand the content of students stories.


Keywords


Teaching material; DORA; Stories.

Full Text:

PDF

References


Astri, M. (2022). “Media Aplikasi Dongeng Nusantara Pada Pembelajaran Menyimakdongeng Di Era Digital Di Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendas,8(1), 316–25.

Hidayah, T. N., Yenni, F. S., Pebriana, P. H., Yanti, Y. K., & Rizki, A. (2023). Penerapan Model Direct Reading Thinking Activity ( DRTA ) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 7(1), 98–104.

Istiqoh. (2018).Peningkatan Kemampuan Menulis Pantun Dengan Model Think Pair Share Di Kelas VII-A MTs Pesantren Pembangunan Majenang Kabupaten Cilacap Tahun Pembelajaran 2018/2019. Skripsi. Ciamis: FKIP Universitas Galuh.

Lydia. (2022). Penerapan Dongeng Dengan Media Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2 Di MIN 1 Kota Bengkulu. Skripsi. Bengkulu: Universitas Islam Negeri Fatmawatu Sukarno.

Muslimin, M & Amran, M. (2020). Penerapan Pembelajaran Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas IV Pada Materi Konsep Energi Bunyi. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4 (2), 130.

Nurjannah, Fajar, & Yupitasari. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Siklus Air. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(4), 379. https://doi: 10.26858/pjppsd.v2i4.35756.

Omih. (2018). Penerapan Metode Bercerita Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V SDN Panyingkiran 3 Kabupaten Sumedang. Mimbar Pendidikan Dasar, 8(1), 60–69.

Prihatin. (2017). Problematika Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Sastranesia, 5(3), 45–52.

Rosmalah, Sudarto, & Khaviva, H. (2022). Hubungan Antara Kemampuan Literasi Numerasi Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Tinggi. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(4), 334. https://doi: 10.26858/ pjppsd.v2i4.36522.

Suprijono, A. 92019). Cooperatif Earning & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.


Article Metrics

Abstract view : 35 times | PDF view : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ichlasul Amal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya