Penerapan Model Visual Auditori Kinestetik (VAK) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar
(1) UNM
(2) UNM
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v7i1.45354
Abstract
This research is a classroom action research which aims to find out how the VAK learning model is applied to improve students' science learning outcomes. The research method is classroom action research. Data analysis techniques in this study are data reduction, data description and conclusion. The results showed that there was an increase, both in teacher and student activities and learning outcomes in science subjects from cycle I, it was found that 12 out of 23 students obtained a complete score (52.17%) and 11 out of 23 students (47.82%) ) who received an incomplete score so that based on the completeness obtained it was still in the Enough category (C) increasing in cycle II it was found that 20 out of 23 students (85.13%) got a complete score and 3 out of 23 students (13.04 %) who obtained an incomplete score in the Good category (B) which shows that the learning objectives were achieved thus, the use of learning models can improve students' science learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amran & Muslimin.2020. “Pengembangan bahan ajar IPA berbasis interactive learning untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa PGSD FIP UNM.” Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Vol 4 No 2: 52–61.
Arif, Pirhawani Nurul. 2017. “Penerapan Strategi Pembelajaran Every One Is a Teacger Here Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 200 Lompu Kecamatan Cina Kabupaten Bone.” Universitas Negeri Makassar.
De Porter, B, & Hernacki, M. 2013. Quantum Learning : Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Elisa. 2019. “Penerapan model pembelajaran VAK (visual, auditory, dan kinesthetik) terhadap hasil belajar IPA peserta didik kelas IV SD Negeri 147 Pekanbaru.” Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar Vol 11 No 1: 19–26.
Kunandar. 2015. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Suatu Pendekatan Praktis Disertai Dengan Contoh. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kusuma, Y. Y., & Ananda, R. (2023). Penerapan Model Direct Reading Thinking Activity ( DRTA ) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(1), 98–104.
Lestari, S., Masfuah, S., Oktavianti, I., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Muria, U., & Diorama, M. (2023). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Model Problem Based Learning Berbantuan Diorama Bulusan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 2019, 90–97
Mei Kurniati. 2019. “Penerapan Model Pembelajaran Visual Auditory Kinesthetic Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 107 Seluma.” In Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Ngalimun. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran. Banjarmasin: Scripta Cendekia.
Nur Aqidah Mustari. 2022. “Penerapan model pembelajaran visual, auditory, kinesthetic (VAK) untuk meningkatkan hasil belajar siswa.” Nurbin Smart Jurnal Vol 2 No 1: 3-49.
Nurjannah, N., Fajar, F., & Yupitasari, Y. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Siklus Air. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(4), 379.
Rosmalah, R., Sudarto, S., & Hur’ainun, K. (2022). Hubungan antara Kemampuan Literasi Numerasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Tinggi. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(4), 334.
Russel. 2017. Teknologi Pembelajaran dan Media Untuk Belajar (Alih Bahasa : Arif Rahman). Jakarta: Kencana.
Shoimin. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Sundari. 2015. “Model-model pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua/Asing.” International Journal of Innovation, Creativity and Change Vol 2 No 1: 17-106.
Susanti. 2020. “Peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan tema cita-citaku menggunakan media audio visual pada kelas IV MIN 1 Kota Padang.” Jurnal Kajian dan Pengembangan Umat Vol 2 No 1: 27–37.
Susanto. 2019. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Tim Penyusun. 2020. Pedoman Penulisan Tugas Akhir Mahasiswa. Universitas Negeri Makassar.
Trianto. 2018. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Konsep Landasan dan Imrementasi pada Kurikulum KTSP. Jakarta: Kencana Prenada.
Article Metrics
Abstract view : 155 times | PDF view : 21 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Asbullah Rahman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: