Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penulisan Instrumen Tes Literasi Sains Pada Guru Sekolah Dasar di SD Negeri Bulustalan

Sri Wardani(1*), Sri Haryani(2), Sarwi Sarwi(3), Agung Tri Prasetya(4), Margaretha Novita Rupa Lobemato(5), Dwi Septiaseh(6),

(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) Universitas Negeri Semarang
(4) Universitas Negeri Semarang
(5) Universitas Negeri Semarang
(6) Universitas Negeri Semarang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.37843

Abstract


The preparation of scientific literacy tests is very important knowledge for teachers in 21st-century learning. Therefore, teachers must have knowledge about the preparation of scientific literacy tests for students. This service research aims to increase knowledge about ways to arrange a scientific literacy test through the teachers of the Bulustalan State Elementary School. Participation in training activities through this service are all teachers at the Bulustalan State Elementary School. The method used in this service research is to use the lecture, practice, and assignment methods. This service activity has a good impact, namely providing insight to teachers about literacy test instruments to face the 21st century and increasing teacher competence related to skills in preparing scientific literacy test instruments that can be integrated into the form of multiple-choice tests and essay tests.


Keywords


21st Century; Test Instruments; Science Literacy.

Full Text:

PDF

References


Arohman, M., Saefudin, & Priyandoko, D. (2016). Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Pembelajaran Ekosistem. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 90–92.

Dacholfany, M. I. (2017). Inisiasi Strategi Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Manusia Islami Di Indonesia Dalam Menghadapi Era Globalisasi. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(01), 1–13.

Fong, L. L., Sidhu, G. K., & Fook, C. Y. (2014). Exploring 21st Century Skills among Postgraduates in Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 123, 130–138.

Fraenkel et al. (2012). How to design and Evaluate Research in Education. In S. Kiefer (Ed.), Library of Congress Cataloging-in-Publication Data (8th ed., Vol. 76, Issue 3). McGraw-Hill.

Hamdani, A. D., Nurhafsah, N., & Silvia, S. (2022). Inovasi Pendidikan Karakter Dalam Menciptakan Generasi Emas 2045. JPG : Jurnal Pendidikan Guru, 3(9), 170–178.

Holbrook & Rannikmae. (2009). The Meaning of Scientific Management. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 275–288.

Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 125–134.

Prabowo, C. A., & Fidiastuti, H. R. (2017). Mengukur Keterampilan Literasi Ilmiah Mahasiswa Tahun Pertama Menggunakan Test of Scientific Literacy Skills (TOSLS). Bioeducation Journal, 1(2), 78–86.

Rachman, S. A. (2020). Analisis Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP UNM. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 150.

Sanjaya, R. W. K., Maridi, & Sucianti. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Bounded Inquiry Lab untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Konten Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(1), 19–32.

Setiyoningtyas, R., & Kasmui. (2020). Pengembangan Quizizz-Assisted Test Berbasis Literasi Peserta Didik Pada Materi Larutan Elektrolit Nonelektrolit. Chemistry in Education, 9(2), 63–69.

Syofyan, H., & Amir, T. L. (2019). Penerapan Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA untuk Calon Guru SD. Journal Pendidikan Dasar, 10(2), 35–43.

Syukur, A., Zulkifli, L., & Idrus, A. Al. (2021). Pemanfaatan Hasil Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Lingkungan Budidaya Laut Untuk Inovasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Literasi Sains IPA di SMPN 1 Keruak Lombok Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA.

Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 21–28.


Article Metrics

Abstract view : 89 times | PDF view : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sri Wardani, Sri Haryani, Sarwi Sarwi, Agung Tri Prasetya, Margaretha Novita Rupa Lobemato, Dwi Septiaseh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya