Peningkatan Kemampuan Orientasi Dan Mobilitas Melalui Penerapan Teknik Pendamping Awas Pada Siswa Low Vision Kelas X SLB
(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.37017
Abstract
This study examines the low ability of orientation and mobility of low vision students in Polewali State Special School. The data collection technique used is an action test. The subjects in this study were 1 low vision student in class X at Polewali State SLB. This study uses an experimental method using Single Subject Research (SSR) with an A-B-A design. With the application of the watchful companion technique, it can improve the orientation and mobility skills of low vision students. The data obtained were analyzed through descriptive statistics and displayed graphs. The results of this study concluded that through the application of a watchful companion technique, the ability of orientation and mobility of low vision students of class X at SLB Negeri Polewali could be improved.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, M & Sudjadi, S. (1994). Pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta: Depdikbud
Azwar, M. A, & Saifuddin. (2007). Metode Penelitian. Yokyakarta: Pustaka Pelajar
Depdikbud. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Geniofam. (2010). Mengasuh & Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta. Garailmu
Hadi, P. (2005). Kemandirian Tunanetra. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Hakim, Z. (2017). Pelaksanaan Tekhnik Berjalan dengan Pendamping Awas Bagi Mahasiswa Tunanetra di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Hidayat, A. A.S & Suwandi, A. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra Peserta didik Dengan Hambatan Penglihatan. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.
Hosni, I. (1996). Buku Ajar orientasi Dan Mobilitas. Jakarta: Depdikbud Dirjen Depdikbud
Setyanto, A, E. (2006). Memperkenalkan Kembali Metode Eksperimen Dalam Kajian Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 37-48. https://doi.org/10.24002/jik.v3i1.239
Mona, T. S. (2012). Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Penggunaan Tongkat Bagi Anak Tunanetra. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. 1(2), 46-58. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Soekadi, T (1985). Ortodidaktik anak Tunanetra. Jakarta: Proyek Pengadaan Buku SPG/SGPLB
Somantri, S. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung. PT Refika Aditama
Sudrajat, D & Rosida, L. (2013). Pendidikan Bina Diri Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarata: PT. Luxima Metro Media.
Sunanto, J. (2006). Penelitian dengan Subyek Tunggal. Bandung: UPI Press
Widdjajantin, A., & Hitipeuw. (1996). Ortopedagogik Tunanetra I. Jakarta: Depdikbud Dirjen Depdikbud.
Yusuf, M. (2005). .Pendidikan Tunanetra Dewasa Dan Pembinaan Karir. Jakarta: Departemen pendidikan dan kebudayaan.
Article Metrics
Abstract view : 192 times | PDF view : 57 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Syamsuddin Syamsuddin, Faisal Faisal, Purwakahadi Purwakahadi, Thyna Suhartini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: