Peningkatan Kemampuan Orientasi Dan Mobilitas Melalui Penerapan Teknik Pendamping Awas Pada Siswa Low Vision Kelas X SLB

Faisal Faisal(1), Syamsuddin Syamsuddin(2*), Purwakahadi Purwakahadi(3), Thyna Suhartini(4),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(4) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i3.37017

Abstract


This study examines the low ability of orientation and mobility of low vision students in Polewali State Special School. The data collection technique used is an action test. The subjects in this study were 1 low vision student in class X at Polewali State SLB. This study uses an experimental method using Single Subject Research (SSR) with an A-B-A design. With the application of the watchful companion technique, it can improve the orientation and mobility skills of low vision students. The data obtained were analyzed through descriptive statistics and displayed graphs. The results of this study concluded that through the application of a watchful companion technique, the ability of orientation and mobility of low vision students of class X at SLB Negeri Polewali could be improved.


Keywords


Low Vision; Orientation and Mobility; Caution Assistance Techniques.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M & Sudjadi, S. (1994). Pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta: Depdikbud

Azwar, M. A, & Saifuddin. (2007). Metode Penelitian. Yokyakarta: Pustaka Pelajar

Depdikbud. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Geniofam. (2010). Mengasuh & Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta. Garailmu

Hadi, P. (2005). Kemandirian Tunanetra. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Hakim, Z. (2017). Pelaksanaan Tekhnik Berjalan dengan Pendamping Awas Bagi Mahasiswa Tunanetra di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.

Hidayat, A. A.S & Suwandi, A. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra Peserta didik Dengan Hambatan Penglihatan. Jakarta: PT. Luxima Metro Media.

Hosni, I. (1996). Buku Ajar orientasi Dan Mobilitas. Jakarta: Depdikbud Dirjen Depdikbud

Setyanto, A, E. (2006). Memperkenalkan Kembali Metode Eksperimen Dalam Kajian Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 37-48. https://doi.org/10.24002/jik.v3i1.239

Mona, T. S. (2012). Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Penggunaan Tongkat Bagi Anak Tunanetra. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. 1(2), 46-58. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Soekadi, T (1985). Ortodidaktik anak Tunanetra. Jakarta: Proyek Pengadaan Buku SPG/SGPLB

Somantri, S. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung. PT Refika Aditama

Sudrajat, D & Rosida, L. (2013). Pendidikan Bina Diri Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarata: PT. Luxima Metro Media.

Sunanto, J. (2006). Penelitian dengan Subyek Tunggal. Bandung: UPI Press

Widdjajantin, A., & Hitipeuw. (1996). Ortopedagogik Tunanetra I. Jakarta: Depdikbud Dirjen Depdikbud.

Yusuf, M. (2005). .Pendidikan Tunanetra Dewasa Dan Pembinaan Karir. Jakarta: Departemen pendidikan dan kebudayaan.


Article Metrics

Abstract view : 192 times | PDF view : 57 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Syamsuddin Syamsuddin, Faisal Faisal, Purwakahadi Purwakahadi, Thyna Suhartini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya