Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Card Sort Tentang Siklus Hidup Makhluk Hidup

Muslimin Muslimin(1*), Muspratiwi Pertiwi MR(2), Jumaini Jumaini(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.33585

Abstract


This study aims to improve the process and student learning outcomes by applying the card sort learning method about the life cycle.  This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research (CAR).  The research sample is 20 students whose learning outcomes have not reached the minimum learning completeness standard (SKBM). Data collection techniques in this study used observation, test and documentation techniques.  The data analysis technique consists of four activities, namely data condensation, data presentation, data verification and drawing conclusions.  The results of the study indicate that through the application of the card sort learning method it is proven to be able to improve the process and student learning outcomes.


Keywords


card sort method, learning achievement; students

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, dan Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S.B dan Zain, A. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Renika Cipta.

Elfimar. 2019. Peningkatan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pkn Melalui Metode Pembelajaran Card Sort (Kartu Sortir) Pada Siswa Kelas IV SDN 15 Kumanih Ateh.” Jurnal Manajemen Pendidikan. Vol. 4(2): 299–306.

Fakhrurrazi. 2016. Penerapan Metode Card Sort dalam Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Belajar Siswa Bidang Studi Al-Qur’an Hadits. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 3 (2):67-101.

Hanifah, Erma Nur, dan Taat Wulandari. 2018. Penggunaan Metode Card Sort Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas VIII E SMP Negeri 1 Majalengka. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. Vol. 5(1): 61–80.

Murdi, H. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar PKn Materi Kebebasan Berorganisasi Melalui Metode Card Sort Pada Siswa Kelas V SDN 2 Kopang Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik. Vol. 2(1): 28–40.

Saputra, Nanda et al. 2021. Penelitian Tindakan Kelas. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Zaini, Hisyam, Bermawy Munthe, and Sekar Ayu Aryani. 2019. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.


Article Metrics

Abstract view : 162 times | PDF view : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muslimin Muslimin, Muspratiwi Pertiwi MR, Jumaini Jumaini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya