Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Desa Mangki Kecamatan Cempa Kabupaten Pinrang

Nurul Mukhlisa(1*), Kamaruddin Hasan(2), Suriadi Mahmud(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.31961

Abstract


This study aims to determine mathematics learning motivation of elementary school students’ at Mangki Village, Cempa District, Pinrang Regency. This is descriptive research with quantitative approach. Population in this study is all of elementary school students at Mangki Village as many as 141 students and 59 students as sample. Research instrument was questionnaire with 36 statements adapted from ARCS questionnaire by Keller. Data was analyzed by descriptive statistics. Result of data analysis showed the largest percentage of students’ mathematics learning motivation was 50,85% and belongs to high motivation category. It can be concluded that mathematics learning motivation of elementary school students’ at Mangki Village in high category.


Keywords


Motivation to learn; Mathematics; Primary school

Full Text:

PDF

References


Adiputra, S. & Mujiyanti, M. 2017. Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Di Indo-nesia. Ejuornal Konselor. Vol. 6 (4) : 150.

Fauziyatun, N. 2014. Faktor-Faktor Yang Melatar Belakangi Rendahnya Mo-tivasi Belajar Siswa Kelas IX SMP 22 Semarang Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi. Universitas Negeri Semarang

Hamdu, G. & Agustina, L. 2013. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. Vol 12 (1) : 92

Heriyati, H. 2017. Pengaruh Minat Dan Mo-tivasi Belajar Tehadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Mipa. Vol. 7(1) : 22-32

Lina, W. & Meri, A. 2017. Analisis Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas Kelas XI Mia 4 SMA Negeri 3 Kota Jambi Pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Fisika. Vol. 3(1) : 90-99

Noor, Juliansyah. 2011. Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi, Dan Karya Ilmiah. Jakarta : Kencana Pt Prenada Media.

Rahmawati, R. 2016. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Pi-yungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi. Vol. 5(4) : 326-336

Reny, L. S. 2017. Pemahaman Siswa Dan Motivasi Belajar Siswa Sebelum Dan Sesudah Pembelajaran Model ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) Pada Topik Bahasan Operasi Bilangan Bulat Dikelas VII Erlangga Smp Stella Duce 1 Yogya-karta Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta

Suprihatin, S. 2015. Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Program Studi Pen-didikan Ekonomi. Vol. 3(1) : 82

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan Rnd. Bandung : Cv Alfabeta.

Taiyeb, A. M., & Mukhlisa, N. (2015). Hubungan Gaya Belajar dan Moti-vasi Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Tanete Rilau. bionature, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.35580/bionature.v16i1.1563


Article Metrics

Abstract view : 229 times | PDF view : 43 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nurul Mukhlisa, Kamaruddin Hasan, Suriadi Mahmud

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya