Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Manusia Dan Lingkungan
(1) PGSD FKIP Universitas Pakuan
(2) Pend. B.Inggris FKIP Universitas Pakuan
(3) PGSD FKIP Universitas Pakuan
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i3.14669
Abstract
The background of this research was a lack of learning outcomes of human and environmental sub-themes. The purpose of this research was to increase the effectiveness of learning outcomes using animation-learning media (experimental class) and without media (control class) on the human and environmental sub-theme in fifth grade. The subjects of this research were 5th grade, totaling 74 students. The analysis technique used the analysis prerequisite test that included the normality test, homogeneity test, and hypothesis test with the t-test. The results of this research showed that there was a significant difference in the mean N-gain values of the learning outcomes of the experimental class and the control class. The average score of N-gain in the experimental class was 74 with a mastery of learning outcomes 97, 29%, while the average score of N-gain in the control class was 64 with a mastery of learning outcomes 81, 08%. The results of the calculation statistical hypothesis test that showed t value (3, 25) was higher than t table (2, 000) with dk 72, and the significant formula α = 0, 05, from these results showed that Ho is rejected and Ha was accepted. Based on the results of this research, it can be concluded that there was an influence of the use of animated learning media on the learning outcomes of the sub-theme of humans and the environment in fifth grade at elementary school.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, F. & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah: Teori dan Praktek. Semarang:CV Pilar Nusantara
Arifin, Y., et.al., (2015). Digital Multimedia. Jakarta: PT.Widia Inovasi Nusantara
Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Damayati, & Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Gumelar, M. S. (2018). Elemen dan Prinsip Animasi 2D. Banten: An1mage
Ibrohim, A. (2018). Jejak Inovasi Pemebelajaran IPS Mengembangkan Profesi Guru Pembelajar. Yogyakarta: Leutikaprio
Jalinus, N. & Ambiyar. (2016). Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Jihad, A. & Abdul H. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Madcom. (2009). Panduang Lengkap Editing Video dengan Adobe Premiere Pro CS4. Yogyakarta: CV Andi Offset
Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi & Disiplin Peserta Didik Seta Hubungannya dengan Hasil Belajar. Pontianak: Yudha English Gallery
Parnawi, A. (2019). Psikolog Belajar. Sleman: CV Budi Utama
Ratnawulan, E. & Rusdiana. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia Bandung
Rosyid M Z.et.al., (2019). Prestasi Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
______. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama
Setiawan, M.A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: CV Uwais Inspirasi Indonesia
Simarmata, J., .et.al, (2019). Pengembangan Media Animasi Berbasis Hybrid Learning. Medan: Yayasan Kita Menulis
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group
Handayani, N. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Daur Hidup Hewan Siswa Kelas IV SD Negeri Peudeuk Tunong Pidie Jaya. Skripsi pada Universitas Syiah Kuala Aceh tidak diterbitkan.
Johari, A., .et.al, (2014). Penerapan Media Video dan Animasi Pada Materi Memvakum dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1)
Lestari, D., et.al., (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pelajaran Menggambar Bentuk Bidang Kompetensi Keahlian Teknik Gambar Bangunan di SMKN 4 Tanggerang Selatan. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 6(2).
Muslim, M. I. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas II SD. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan. 6(1)
Novita, L. & Novianty, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE, 3(1)
_______. et.al., (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72
Rahmayanti & Istianah. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodono Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4) .
Rizal, Muh H. (2017). Animasi Sebagai Media Pembelajaran Tentang “Global Warming” Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Inspiration, 7(1).
Sari, N. W., Samawi, Ahmad. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Slow Learner. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 1(2), 140-144.
Yulianto, A. B. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Kompetensi Sistem Bahan Bahkar Konventional dengan Media Pembelajaran Video Animasi Kelas XI TKRA SMK Negeri 1 Rembang Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif_Universitas Muhammadiyah Purworejo, 10(1), 2303-3738
Article Metrics
Abstract view : 1177 times | PDF view : 180 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Lina Novita -

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: