Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Manusia Dan Lingkungan

Lina Novita(1*), Entis Sutisna(2), Khansa Rohadatul’Aisy Rabbani(3),

(1) PGSD FKIP Universitas Pakuan
(2) Pend. B.Inggris FKIP Universitas Pakuan
(3) PGSD FKIP Universitas Pakuan
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v4i3.14669

Abstract


The background of this research was a lack of learning outcomes of human and environmental sub-themes. The purpose of this research was to increase the effectiveness of learning outcomes using animation-learning media (experimental class) and without media (control class) on the human and environmental sub-theme in fifth grade. The subjects of this research were 5th grade, totaling 74 students. The analysis technique used the analysis prerequisite test that included the normality test, homogeneity test, and hypothesis test with the t-test. The results of this research showed that there was a significant difference in the mean N-gain values of the learning outcomes of the experimental class and the control class. The average score of N-gain in the experimental class was 74 with a mastery of learning outcomes 97, 29%, while the average score of N-gain in the control class was 64 with a mastery of learning outcomes 81, 08%. The results of the calculation statistical hypothesis test that showed t value (3, 25) was higher than t table (2, 000) with dk 72, and the significant formula α = 0, 05, from these results showed that Ho is rejected and Ha was accepted. Based on the results of this research, it can be concluded that there was an influence of the use of animated learning media on the learning outcomes of the sub-theme of humans and the environment in fifth grade at elementary school.


Keywords


learning outcomes;animation-learning media

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, F. & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah: Teori dan Praktek. Semarang:CV Pilar Nusantara

Arifin, Y., et.al., (2015). Digital Multimedia. Jakarta: PT.Widia Inovasi Nusantara

Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Damayati, & Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Gumelar, M. S. (2018). Elemen dan Prinsip Animasi 2D. Banten: An1mage

Ibrohim, A. (2018). Jejak Inovasi Pemebelajaran IPS Mengembangkan Profesi Guru Pembelajar. Yogyakarta: Leutikaprio

Jalinus, N. & Ambiyar. (2016). Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Jihad, A. & Abdul H. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Madcom. (2009). Panduang Lengkap Editing Video dengan Adobe Premiere Pro CS4. Yogyakarta: CV Andi Offset

Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi & Disiplin Peserta Didik Seta Hubungannya dengan Hasil Belajar. Pontianak: Yudha English Gallery

Parnawi, A. (2019). Psikolog Belajar. Sleman: CV Budi Utama

Ratnawulan, E. & Rusdiana. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia Bandung

Rosyid M Z.et.al., (2019). Prestasi Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi

Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

______. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama

Setiawan, M.A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: CV Uwais Inspirasi Indonesia

Simarmata, J., .et.al, (2019). Pengembangan Media Animasi Berbasis Hybrid Learning. Medan: Yayasan Kita Menulis

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group

Handayani, N. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Daur Hidup Hewan Siswa Kelas IV SD Negeri Peudeuk Tunong Pidie Jaya. Skripsi pada Universitas Syiah Kuala Aceh tidak diterbitkan.

Johari, A., .et.al, (2014). Penerapan Media Video dan Animasi Pada Materi Memvakum dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1)

Lestari, D., et.al., (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pelajaran Menggambar Bentuk Bidang Kompetensi Keahlian Teknik Gambar Bangunan di SMKN 4 Tanggerang Selatan. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 6(2).

Muslim, M. I. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas II SD. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan. 6(1)

Novita, L. & Novianty, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Animasi Terhadap Hasil Belajar Subtema Benda Tunggal Dan Campuran. JTIEE, 3(1)

_______. et.al., (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72

Rahmayanti & Istianah. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Se-Gugus Sukodono Sidoarjo. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4) .

Rizal, Muh H. (2017). Animasi Sebagai Media Pembelajaran Tentang “Global Warming” Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Inspiration, 7(1).

Sari, N. W., Samawi, Ahmad. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Slow Learner. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 1(2), 140-144.

Yulianto, A. B. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Kompetensi Sistem Bahan Bahkar Konventional dengan Media Pembelajaran Video Animasi Kelas XI TKRA SMK Negeri 1 Rembang Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif_Universitas Muhammadiyah Purworejo, 10(1), 2303-3738


Article Metrics

Abstract view : 1275 times | PDF view : 201 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Lina Novita -

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya