The Effect of Early Mathematical Ability and Mathematical Communication Ability on Mathematical Problem Solving Ability

Christanti Fransina Angel Paulus(1*), Theresia Laurens(2),

(1) Universitas Pattimura, Indonesia
(2) Universitas Pattimura, Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jdm.v11i2.51281

Abstract


This study aims to look at the relationship between early math skills and mathematical communication skills on students' math problem solving abilities. The population in this study amounted to 151 students and a sample of 110 students was taken using the slovin formula. This research uses quantitative methods. The research data was collected through a research instrument in the form of a written test, then processed and analyzed using path analysis techniques. The results of this study indicate that (1) there is a relationship between early mathematical ability and mathematical problem solving ability; (2) there is a relationship between mathematical communication skills and mathematical problem solving abilities;

Keywords


Initial mathematical ability, mathematical communication skills, mathematical problem solving abilities

Full Text:

PDF

References


Ferryansyah, & Anwar, A. (2020). Hubungan Kemampuan Awal

Matematika Dengan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas Viii Smp 12 Tarakan. Mathematic Education Andaplication, 2(1), 8–14

Juhrani, Suyitno, H., & Khumaedi. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self-Efficacy Siswa Pada Model Pembelajaran Mea. Unnes Journal Of Mathematics Education Research, 6(2), 251–258. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Ujmer/Article/View/20604

Lestari, K.E Dan Yudhanegara, M.R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika (Panduan Praktis Menyusun Skripsi, Tesis, Dan Laporan Penelitian Dengan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan Kombinasi Disertai Dengan Model Pembelajaran Dan Kemampuan Matematis). Bandung

Pratama, T. C., Hendra Kartika, Dan Indrie Noor Aini. (2017). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Dengan Kemampuan Komunikasi Matematis. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika) 2017 | Isbn: 978-602-60550-1-9 Pembelajaran, Hal. 668-679

Razak. F. (2017). Hubungan Kemampuan Awal Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Pada Siswa Kelas Vii Smp Pesantren Immim Putri Minasatene. Jurnal “Mosharafa”, Volume 6, Nomor 1, Januari 2017.

Safitri. (2023). Hubungan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Awal Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa (Studi Pada Kelas X Sman 14 Bandar Lampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022). Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung

Selvia, M. D., Satya Santika Dan Ipah Muzdalipah. (2017). Korelasi Kemampuan Komunikasi Matematik Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Terhadap Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Logan Avenue Problem Solving (Laps)-Heuristic. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika. Vol. 3 No. 2, Pp. 145–150, September 2017

Suciati, I., Mailili, W. H., Dan Hajerina. (2022). Implementasi Geogebra Terhadap Kemampuan Matematika Peserta Didik Dalam Pembelajaran: A Systematic Literature Review. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(1), 27-42, Maret 2022. P-Issn 2541-0660, E-Issn 2597-7237 © 2022.

Susanto, Hadi. (2013a). Peran Komunikasi Dalam Pembelajaran Matematika.[Online]. Diakses Dari: Https://Begawanabiyasa.Wordpress.Com/2013/05/20/Peran-Komunikasidalam-Pembelajaran-Matematika/

Ulya, H. (2016). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. Jurnal Konseling Gusjigang Vol. 2 No. 1 (Januari-Juni 2016).

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dan Self-Efficacy Siswa Smp Negeri Di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika 4(2), 2017, 166-175

Wahyuni, Fina Tri, Arnetta Thalia Arthamevia, Dan Danang Haryo. (2018). Berpikir Reflektif Dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Awal Tinggi Dan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika 1 (1): 31


Article Metrics

Abstract view : 96 times | PDF view : 20 times

Refbacks



Copyright (c) 2023 Christanti Fransina Angel Paulus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Magister Program of Mathematics Education

prostgraduate Universitas Negeri Makassar

ramlan.mm@unm.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Indexed by

  

 

  

 

 Creative Commons License
daya matematis: jurnal inovasi pendidikan matematika is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats