Revitalization of The Mapogau Hanua Traditional Service as a Refillation of Character Education Values in Geographic Learning
(1) Geography, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v24i2.29787
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aw, S. (2018). Evaluasi Program Revitalisasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Budaya Jawa Yang Relevan Dengan Etika Komunikasi Di Sekolah. Widya Komunika, 8(2), 42–57.
Budianto, A. (2018). TRADISI PADUNGKU MASYARAKAT DESA MALEKU KECAMATAN MANGKUTANA KABUPATEN LUWU TIMUR SEBAGAI SUMBER BAHAN AJAR MATERI GEOGRAFI DI SMA NEGERI 4 LUWU TIMUR. LaGeografia. https://doi.org/10.35580/lga.v17i1.7345
Hasriyanti, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas. LaGeografia, 18(1), 36–42.
Hasriyanti, H. (2021). Pembelajaran Terintegrasi Budaya Lokal Melalui Tradisi Maccera Siwanua. LaGeografia, 19(2), 251–261.
Hilman, I., & Hendriawan, N. (2018). Model Revitalisasi dan Pelestarian Kearifan Lokal Dalam Mengelola Sumberdaya Air Pada Masyarakat Adat Kampung Kuta Kabupaten Ciamis Jawa Barat.
Keesing, R. M., & Gunawan, S. (1989). Antropologi Budaya: Suatu Perspektif Kontemporer, Jilid 1.
Muslich, M. (2011). Pendidikan karakter.
Oktavianti, I., & Ratnasari, Y. (2018). Etnopedagogi dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Melalui Media Berbasis Kearifan Lokal. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).
Rufaidah, E. (2016). Revitalisasi Desa Adat Berbasis Pendidikan dan Kearifan Lokal. Kalam, 10(2), 537–554.
Saleh, M. (2012). Membangun Karakter dengan Hati Nurani. Jakarta: Erlangga.
Sudrajat, S. (2014). Revitalisasi pendidikan multikultural dalam pembelajaran. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).
Suwardani, N. P. (2015). Pewarisan nilai-nilai kearifan lokal untuk memproteksi masyarakat Bali dari dampak negatif globalisasi. Jurnal Kajian Bali, 5(2), 247–264.
Syarif, E. (2021). Dynamics of Education of Fishermen’s Children in Tanakeke Island in Phenomenological Perspective. Indonesian Journal of Educational Studies, 24(1), 64–71.
Syarif, E., Fatchan, A., & Komang Astina, I. (2016). Conservation Values of Local Wisdom Conservation Values of Local Wisdom Traditional Ceremony Rambu Solo Toraja’s Tribe South Sulawesi as Efforts the Establishment of Character Education. EFL JOURNAL, 1(1), 17–23. www.efljournal.org
Syarif, E., Sumarmi, S., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2016). Integrasi nilai budaya etnis bugis makassar dalam proses pembelajaran sebagai salah satu strategi menghadapi era masyarakat ekonomi Asean (MEA). Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 13–21.
Syarif, E., Syamsunardi, S., & Saputro, A. (2020). Implementation of Discovery Learning to Improve Scientific and Cognitive Attitude of Students. Journal of Educational Science and Technology (EST), 6(1), 23–31.
Wariin, I. (2014). Nilai-nilai Kearifan Lokal (Local Wisdom) Tradisi Memitu pada Masyarakat Cirebon Studi Masyarakat Desa Setupatok Kecamatan Mundu. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(1).
Widodo, A. (2020). Nilai Budaya Ritual Perang Topat Sebagai Sumber Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Gulawentah: Jurnal Studi Sosial, 5(1), 1–16.
Article Metrics
Abstract view : 139 times | PDF view : 45 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Erman Syarif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.