Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Guided Inquiry
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/cer.v3i2.13764
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Barthlow, M. J., & Watson, S. B. 2014. The Effectiveness of Process-Oriented Guided Inquiry Learning to Reduce Alternative Conceptions in Secondary Chemistry. School Science and Mathematics, 114(5), 246-255.
Bilgin, I. 2009. The Effects of Guided Inquiry Instruction Incorporating a Cooperative Learning Approach on University Students’ Achievement of Acid and Bases Concepts and Attitude toward Guided Inquiry Instruction. Academic Journals, 4(10), 1038-1046.
Departemen Pendidikan Nasional. 2010. Petunjuk Teknis Pengembangan Bahan Ajar SMA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Ezema, M., Adejoh, M. J., Iji, C. O., Ochu, A. N. 2017. Effect of Guided Inquiry Instructional Method on Secondary School Students’ Retention in Biology in Plateau State, Nigeria. Journal of Science, Technology & Education, 5(2), 131-138.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kunandar. 2014. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Margiastuti, S. N., Parmin, P., & Pamelasari, S. D. 2015. Penerapan Model Guided Inquiry terhadap Sikap Ilmiah dan Pemahaman Konsep Siswa pada Tema Ekosistem. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1041-1048.
Sani, R. A. 2015. Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Sudiarman, W., Soegimin, & Susantini, E. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains dan Meningkatkan Hasil Belajar pada Topik Suhu dan Perubahannya. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 4(2), 658-671.
Suduc, M. A., Bizoi, M., & Gorghiu, G. 2015. Inquiry Based Science Learning in Primary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205(2015), 474-479.
Sulistyawan, E., Susantini, E., & Indana, S. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Menumbuhkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMPN Satu Atap. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 5(1), 867-873.
Susanti, R., Supardi, Z. A. I., & Indana, S. 2016. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Model Inkuiri Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, 6(1), 1255-1264.
Wardani, S., Nurhayati, S., & Safitri, A. 2016. The Effectiveness of the Guided Inquiry Learning Module Towards Students’ Character and Concept Understanding. International Journal of Science and Research (IJSR), 5(6), 1589-1594.
Article Metrics
Abstract view : 188 times | PDF view : 33 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal dipublikasikan oleh: Program Studi Pendidikan Kimia
Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
Alamat JL. Bonto Langkasa Gunung Sari Makassar, 90222
Kampus PPs UNM Makassar Gedung AD ruang 406 Lt 4, Indonesia.Phone 082393643737/085145825311/085242228678
CER UNM Indexed by:
Chemistry Education Review (CER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.