Peran Guru PPKn Dalam Membentuk Karakter Siswa Di SMA Negeri 2 Jeneponto Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto

Andi Nur Alvika(1*), Imam Suyitno(2), Muh. Sudirman(3),

(1) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(2) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(3) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(*) Corresponding Author



Abstract


Andi Nur Alvika, 2022. The Role of Civics Teachers in Shaping Students' Character at SMA Negeri 2 Jeneponto, Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. Thesis, Department of Civics and Legal Studies, Faculty of Social Sciences and Law, Makassar State University, supervised by Imam Suyitno M. Si and Dr. Moh. Sudirman, S.Ag., M.Pd

This study aims to: (1) determine the role of PPKn teachers in shaping the character of students at SMA Negeri 2 Jeneponto, Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. (2) factors that play a role in shaping the character of students at SMA Negeri 2 Jeneponto, Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. The type of research used in this study is a type of qualitative research with a descriptive approach aimed at understanding phenomena regarding the independent character of students. This research method is a type of qualitative research with data sources obtained from schools and informants consisting of PPKn teachers and students of SMA Negeri 2 Jeneponto. Data collection procedures used were observation, interviews and documentation. As well as data analysis techniques used include data reduction, data presentation, conclusion drawing and verification.

The results of this study indicate that: (1) The role of PPKn teachers in forming independent characters is not optimal, this is known from the results of research with several informants such as students who are bored during the learning process, giving assignments and monotonous material. In this case the teacher needs to develop more learning strategies used in order to achieve the formation of good independent character in students. (2). Factors that play a role in the formation of student character include: learning media factors, facilities and infrastructure factors, curriculum, infrastructure, teaching staff and school principals. Lack of self-awareness of students about the importance of independent character, this is influenced by several factors such as teachers who are less active in the learning process, the absence of sanctions given by PPKn teachers when students are noisy in class, monotonous learning process that causes students to be sleepy and less assertive teachers in reprimanding students who leave the class. From this, it results in many students who do not respect each other, lack of a sense of responsibility, students who lack discipline, students do not study independently when the teacher cannot fill the subject schedule and so on.

 

Keywords: Teacher role and karacter

 

Andi Nur Alvika, 2022. Peran Guru PPKn Dalam Membentuk Karakter Siswa Di SMA Negeri 2 Jeneponto Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. Skripsi, Jurusan PPKn dan Ilmu Hukum, Fkultas Ilmu Sosial dan Hukum, Universitas Negeri Makassar, dibimbing oleh Imam Suyitno M. Si dan Dr. Muh. Sudirman, S.Ag., M. Pd

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengetahui peran guru PPKn dalam membentuk karakter siswa di SMA Negeri 2 Jeneponto Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. (2) faktor yang berperan dalam membentuk karakter siswa di SMA Negeri 2 Jeneponto Kec. Tamalatea Kab. Jeneponto. Adapun jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah jenis penelitin kualitatif dengan pendekatan deskriptif yang ditujukan untuk memahami fenomena-fenomena mengenai karakter mandiri siswa. Metode penelitian ini adalah jenis penelitian kualitatif dengan sumber data yang diperoleh dari sekolah maupun informan yang terdiri dari guru PPKn dan siswa SMA Negeri 2 Jeneponto. Prosedur pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Serta teknik analisis data yang digunakan antara lain reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan dan verifikasi.

Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) Peran guru PPKn dalam membentuk karakter mandiri belum optimal, hal ini diketahui dari hasil penelitian dengan beberapa informan seperti siswa yang bosan saat proses pembelajaran, pemberian tugas dan materi yang monoton. Dalam hal ini guru perlu mengembangkan lagi strategi pembelajaran yang digunakan agar tercapainya pembentukan karakter mandiri yang baik pada siswa. (2). Faktor yang berperan dalam pembentukan karakter siswa antara lain: faktor media pembelajaran, faktor sarana dan prasarana, kurikulum, infrastruktur, tenaga pengajar dan kepala sekolah. Kurangnya kesadaran diri siswa tentang pentingnya karakter mandiri, hal ini dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti guru yang kurang aktif dalam proses pembelajaran, tidak adanya sanksi yang diberikan oleh guru PPKn ketika siswa ribut didalam kelas, proses pembejalaran yang monoton sehingga mengakibatkan siswa mengantuk dan kurang tegasnya guru dalam menegur siswa yang keluar masuk kelas. Dari hal tersebut mengakibatkan banyaknya siswa yang tidak menghargai satu sama lain, kurangnya rasa tanggung jawab, siswa yang kurang disiplin, siswa tidak belajar mandiri ketika guru tidak dapat mengisi jadwal mata pelajaran dan lain sebagainya.

 

Kata kunci: Peran guru dan karakter


Keywords


Peran guru dan karakter

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 74 times | PDF view : 267 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) is published by Department of Pancasila and Civic Education from the Faculty of Social Sciences of Universitas Negeri Makassar in collaboration with the Association of the Pancasila and Civic Education Teachers from the South Sulawesi Province (AP3KnI) 

Jurusan PPKn dan Hukum FIS-H UNM, Gedung FIS UNM Lt. 1
Jalan Raya Pendidikan No. 1
Kampus UNM Gunungsari Baru, Makassar 90222

Email : tomalebbi@unm.ac.id
HP/WA: 081355035326 (an. Muh. Sudirman)

ISSN : 2962-3685 (Online)
ISSN : 2355-6439 (Print)

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Indexed by