PENINGKATAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS MELALUI KEGIATAN MERONCE PADA ANAK KELOMPOK B TK ISLAM NURUSSALAM KABUPATEN MAROS

Andi Junil Hera(1), Fadhilah Latief(2*),

(1) Universitas Muhammadiyah Makassar
(2) Universitas Muhammadiyah Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.16163

Abstract


The main problem in this research is whether through meronce activities the fine motor skills of Islamic kindergarten students in Marus Regency can be improved. This study aims to describe improving fine motor skills through Meronce activities in B-Nurussalam Islamic Kindergarten, Maros Regency. This type of research is a group work room (group work room) consisting of two sessions, each session carried out up to three meetings. Research procedures include planning, implementation, monitoring and reflection. The subjects in this study were group B nuruslam group, Islamic kindergarten B group, with a total of 12 people. The results of the fine motor skills research for children can be seen from the average results of observing children's creativity in the first cycle which reached 52.91% with the attainment of development standards according to expectations (BSH) and the second session 85.41% with very good development standards (BSB) achieving the goal of achievement. Based on the results of the research that has been explained, it can be concluded that the precise motor skills of group B for kindergarten students of Noor Al Salam Islamic in Marous Regency can be improved through meronce activities using beads.

Keywords


Fine Motor, meronce activities, beads

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Beaty, Janice J. 2013. Observasi Perkembangan Anak Usia Dini Edisi Ketujuh. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Darmastuti, Tanti. 2012. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak dalam Kegiatan Meronce dengan Manik-manik melalui Metode Demonstrasi pada Anak Kelompok A di TK Khadijah 2 Surabaya. Forum Penelitian, 1 (1): 7-9.

Ekawarna. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: GP Press Group

Endayanti,Ika Setia Skripsi. 2013. Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Meronce pada Anak Kelompok Bermain Masjid Syuhada. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Hildayani, Rini. 2004. Materi Pokok Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hurlock, Elizabeth B. 2003. Psikologi Perkembangan suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Latif, Mukhtar. 2013. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Maryati. 2017. Perkembangan Peserta Didik. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Mursid. 2015. Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Rini, Ayu. 2018. Teknik Meronce untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jawa Barat: Bukit Mas Mulia.

Rohendi, Aep. 2017. Perkembangan Motorik Pengantar Teori dan Implikasinya dalam Belajar. Bandung: Alfabeta.

Roopnarine, Jaipaul L. 2009. Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Berbagai Pendekatan Edisi Kelima. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Samsudin. 2008. Pembelajaran Motorik di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Susanto, Ahmad. 2012. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tampubolon, Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga

Trianto. 2013. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mardiyah, Iim Roatul. 2015. Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus melalui Kegiatan Meronce dengan Manik-Manik pada Kelompok A TK Panca Murni Al-Usman Kertosono. Online: http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/file_artikel/2015/13.1.01.11.0250P.pdf. (Diakses 08 Oktober 2019).

Ngatinem. 2013. Penerapan Permainan Meronce dalam Meningkatkan Berhitung Permulaan pada Anak Kelompok B TK RA Al-Iman Perumda II Gergunung Klaten. Online: http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/644. (Diakses 08 Oktober 2019).


Article Metrics

Abstract view : 223 times | PDF view : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020



Diterbitkan oleh

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PGPAUD) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar bekerja sama dengan Asosiasi PGPAUD Indonesia dan Perkumpulan Pengelola Jurnal (PPJ) PAUD Indonesia

Email: jurnal.tematik@unm.ac.id 

p-ISSN: 2476 - 9363

e-ISSN: 2723 - 7613

 

View My Stats