PENDIDIKAN KETERAMPILAN HIDUP (LIFE SKILL) ANAK USIA DINI SELAMA MASA PANDEMI COVID-19 DI LINGKUNGAN KELUARGA

Ghata Rina(1*), Mila Karmila(2),

(1) Universitas PGRI Semarang
(2) Universitas PGRI Semarang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.15473

Abstract


It is important to instill the stimulation of the child's ability to carry out self-help activities from an early age because it includes life skills that are needed to support his adulthood. This stimulation is usually implemented in Early Childhood Educationinstitutions through habituation activities, but during the Covid-19 pandemic the government enforced a school learning policy at all levels, which is usually face-to-face to learning from home (BDR). The role of parents is very crucial for the growth and development of all aspects, especially in early childhood life skills education (life skills). The purpose of this paper is to describe how life skills education can be done in the family. The research method uses literature review of various relevant references. The results of the analysis obtained data that through simple habituation such as learning discipline, independence, creativity so that it can encourage children to foster the development of early childhood life skills.

Keywords


Life skills, Covid-19 pandemic, family environment

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu, 1991. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rineke Cipta. A’yun, Qurrota, Nanik Prihartanti, and Chusniatun Chusniatun. "Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus pada Keluarga Muslim Pelaksana Homeschooling)." Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi 13.2 (2016).

Buana, D. R. (2020). Analisis Perilaku Masyarakat Indonesia dalam Menghadapi Pandemi Virus Corona (Covid-19) dan Kiat Menjaga Kesejahteraan Jiwa. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(3), 217-226.Cahyati, Kusumah.2020.Peran Orangtua Dalam Menerapkan Pembeljaran Dirumah Saat Pndemi Covid 19. Jurnal Golden Age. Universitas Hamzanwadi.

Dewi. (2020). Adaptasi Pranata Keluarga Pada Proses Pembelajaran E-Learning Dalam Menghadapi Dampak Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Politik, Kebijakan, & Sosial (Publicio). Vol 2 no 2.

Erzad. (2017). Peran Orangtua Dalam Mendidik Anak Sejak Dini Di Lingkungan Keluarga. Vol 5 No 2

Guntur, N. A., Kasmawati, A., & Sudirman, M. (2018). Peran Orangtua Dalam Menanamkan Sikap Disiplin Anak Di Desa Kalimporo Kecamatan Bangkala Kabupaten Jeneponto. Jurnal Tomalebbi, (1), 143-154.

Hewi, L. (2015). Kemandirian usia dini di suku bajo. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 75-92.

Iftitah, Anawaty.(2020).Peran Orangtua Dalam Pendampingi Anak Di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education). VOL(4), NO(2)

Mayar dkk.(2019).Urgensi Profesionalisme Guru Paud Dalam Mengembangan Kreativitas Anak Usia Dini.Jurnal Pendidikan Tambusai.Vol 3 No 5.

Mutiyati, Yuniarti. (2020). Implementasi Pendidikan Pada Masa Covid-19 Dalam Perspektif Sosiologi.Vol 3 No 1.Juli 2020

Noor.(2015).Pendidikan kecakapan Hidup (life skill) di Pondok Pesantren dalam Mengkatkan Kemandirian Santri.Jurnal Empowermen.Vol 3 No 1.

Permono, H.(2013). Peran orangtua dalam optimalisasi tumbuh kembang anak untuk membangun karakter anak usia dini.

Priyanto.(2014).pengembangan kreativitas pada anak usia dini melalui aktivitas bermain.Jurnal Ilmiah Guru.

Purandina, Winaya.(2020).Pendidikan Karakter di Lingkungan Keluarga Selama Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi COVID-19.Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 3 no 2

Utami, R. D. (2018). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Untuk Anak Usia Dini.

Sa’diyah.(2017).Pentingnya Melatih Kemandirian Anak.Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

Sudarsana. (2017). Membentuk Karakter Anak Sebagai Generasi Penerus Bangsa Melalui Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Purwadita. Vol 1 No 1.

Ta’biin.(2017). Pengelolaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Studi Kasus Di Al-Muna Islamic Preschool Semarang.AWLADY:Jurnal Pendidikan Anak.Vol 3 No 1.

Trisnawati, Sugito.(2021).Pendidikan Anak Dalam Keluarga Era Covid-19.Jurnal Obsesi:Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.Vol 5 No 1


Article Metrics

Abstract view : 987 times | PDF view : 98 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020



Diterbitkan oleh

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PGPAUD) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar bekerja sama dengan Asosiasi PGPAUD Indonesia dan Perkumpulan Pengelola Jurnal (PPJ) PAUD Indonesia

Email: jurnal.tematik@unm.ac.id 

p-ISSN: 2476 - 9363

e-ISSN: 2723 - 7613

 

View My Stats