Penggunaan Konjungsi pada Tesis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika dan Pendidikan Bahasa, Kekhususan Pendidikan Bahasa Indonesia Pps Universitas Negeri Makassar

Basri Basri(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/societies.v1i1.19415

Abstract


Abstract. This type of research is a qualitative descriptive study using the analysis model of Miles and Huberman. The data source in this study was the student's thesis of the Mathematics Education and Language Education Study Program, the specialization of Indonesian Language Education PPs, Makassar State University. The data collection techniques in this study were documentation, read-reading, recording / understanding, and data classification. The results showed that (1) all types and forms of conjunctions were used in the student thesis of the PPs Mathematics Education Study Program, Makassar State University. (2) all types and forms of conjunctions are used in the thesis of students of the Language Education Study Program, the specificity of Indonesian Language Education PPs Makassar State University. (3) variations in the use of conjunctions in the Mathematics Education Study Program students' theses include errors in using subordinate conjunctions, use of coordinative conjunctions, use of correlative conjunctions, and conjunctions between sentences. (4) variations in the use of conjunctions in the student thesis of the Language Education Education Study Program, the specificity of Indonesian Language Education PPs Makassar State University includes errors in using subordinate conjunctions, coordinative conjunctions, correlative conjunctions, and conjunctions between sentences. (5) the comparison of the misuse of conjunctions in the thesis of students of the Mathematics Education Study Program and the Language Education Study Program, the specificity of Indonesian Language Education PPs Makassar State University shows that the misuse of conjunctions in the thesis is more dominated by students of the PPs Mathematics Education Study Program, Makassar State University.

 

Keywords: conjunctions, variations, errors, and comparisons

 


Full Text:

PDF

References


Aisyah. 2016. Analisis Kemampuan Penalaran Logis Mahasiswa Program Studi

Pendidikan Matematika pada Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika Jurnal Ilmiah Dikdaya Vol. 6 N0. 2 FKIP UNBARI Jambi.

Alfiansyah, Muh.. 2018. Proses Berpikir Reflektif Mahasiswa dalam MemecahkanMasalah Pembuktian Konsep Grup Ditinjau dari Gaya Kognitif KonseptualTempo. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Alwi., Dardjowidjojo., Lapoliwa., & Muliono. 2003. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Amal, Andi Rahmah. 2017. Keefektifan Metode Mind Mapping dalam Pembelajaran Mengubah Teks Wawancara Menjadi Karangan Narasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tellu Siattinge Kabupaten Bone. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Chaer, Abdul. 2011a. Ragam Bahasa Ilmiah. Jakarta: Rineka Cipta.

___________. 2011b. Tata Bahasa Praktis Bahasa Indonesia Edisi Revisi. Jakarta:

Rineka Cipta

Damopolii, Devi Muttharah. 2018. Miskonsepsi Siswa dalam Mengabstraksi Bangun Datar Segi Empat Siswa Kelas VIII SMP Negeri Makassar. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Depdikbud. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: Balai

Pustaka.

Ernawati. 2018. Keefektifan Media Audio Visual dalam Pembelajaran DramaSiswa Kelas XI SMA Negeri 1 Majene. Tesis. Tidakditerbitkan. Makassar:PPs UNM.

Esse. 2017. Analisis Kesalahan Sintaksis dalam Menulis Teks Pidato Siswa Kelas IX MTs Negeri Model Palopo. Tesis. Tidak diterbitkan Makassar: PPs UNM.

Herniti, Ening. 2017. Kesalahan Berbahasa Indonesia Tulis pada Mahasiswa Thailand (Studi Atas Pembelajar BIPA di PPB UIN Sunan Kalijaga). Jurnal THAQÃFIYYÃT, Vol. 18, No.1, Juni 2017, Fakultas Adab dan Ilmu Budaya UIN Sunan Kalijaga.

Kristiyani, Ary. 2014. Model Penalaran Penulisan Artikel Ilmiah Mahasiswa Program Studi PBSI FBS UNY. Jurnal Diksi. Vol. 22 No. 2. September 2014.

Nuraiyah. 2018. Penggunaan Bahasa Indonesia Masyarakat Etnis Tionghoa Yayasan Buddha Tzu Chi Makassar (Suatu Kajian Linguistik). Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Nurqiyamah. 2018. Efektifitas Pembelajaran Kooperatif Tipe GI (group Investigation) dengan Pendekatan Program Solving pada Peserta Dididk Kelas XI MAN Binamu Jeneponto. Tesis. Tidak diterbitkan. Makassar: PPs UNM.

Ramlan. 2008. Konjungsi dan Preposisi Bahasa Indonesia dalam Penulisan Karangan. Jakarta: Republika.

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar. 2010. Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Rusminto, N.E. 2009. Analisis Wacana Bahasa Indonesia. Bandarlampung: FKIP Universitas Lampung.

Samsuri. 1988.Morfologi dan pembentukan kata. Jakarta: Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan

Setyawati, Nanik. 2010. Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Teori dan Praktik. Surakarta: Yuma Pustaka.

Somatanaya, Gde. 2017.Analisis Kemampuan Berpikir Nalar Matematis Serta Kontribusinya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Terhadap Mahasiswa FKIP Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi). Jurnal Teori dan Riset Matematika (TEOREMA) Vol. 1 Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Siliwangi.

Supiyanto, Ade. 2015. Jenis Kesalahan Penggunaan Konjungsi dalam kalimat majemuk pada Tugas akhir Mahasiswa Program Studi Teknik Elektro Lulusan Tahun 2013. Skripsi. Yogyakarta: PBSI, JPBS, FKIP, USD.

Tarigan, Henry Guntur dan Djago Tarigan. 2011. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Angkasa.


Article Metrics

Abstract view : 117 times | PDF view : 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.