Developing a Continuous Learning Model to Enhance Students' Knowledge in History Subjects

Abdurrahman Kader(1*),

(1) SMA Negeri 10 Tidore Kepulauan, Kota Tidore Kepulauan, Maluku Utara
(*) Corresponding Author



Abstract


The purpose of this writing is to find out the development of a continuous learning model in increasing student knowledge in History subjects. This writing is a descriptive analysis of thoughts related to historical learning models so that this writing can give birth to new thoughts related to the learning process that is delivered continuously / repeatedly with the same learning outcomes from class X, to class XII but with a cognitive approach, because the continuous learning model using different approaches at each grade level can increase students' knowledge in understanding the subject matter history lessons. The application of continuous learning can increase students' knowledge because teachers can use diverse approaches and techniques so that students can absorb knowledge well. The development of sustainable kind of classroom can improve understanding and student knowledge in studying material history because of learning which he delivered recurring then information it stays is in the labyrinth of the brain.


Keywords


Learning Model; Continuous learning; brain labyrinth.

Full Text:

PDF

References


Aisyah, Nur (2015) Pengaruh Sistem Pembelajaran Kelas Tuntas Berkelanjutan Terhadap Prestasi Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Limbung, Kabupaten Gowa. Diploma thesis, Universitas Negeri Makassar.

Astutik, S. 2012. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle 5E) Berbasis Eksperimen Pada Pembelajaran Sains Di SDN Patrang I Jember. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar. Vol. 1 No. 2: 143-153.

As’aril Muhajir. 2010. Ilmu Pendidikan Perspektif Konstekstual. Ar-ruzz Media:Yogyakarta.

Azmi, Shofiyatul 2013. Menumbuhkan Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan; Volume 15 Nomor 1 Hal. 1-13.

Daro’aeni, Faizatul. Sri Yamtinah, Nanik Dwi Nurhayati. 2013. Pengaruh Kemampuan Memahami Bacaan, Kemampuan Memori, dan Kemampuan Analisis Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Koloid kelas XI Semester Genap SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol. 2 No. 3, 139 – 145.

Depdiknas. 2003. Kurikulum 2004. Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian Mata Pelajaran Sejarah. Jakarta. Ensiklopedi Nasional Indonesia jilid 6. 1989. Jakarta : PT. Cipta Adi Pustaka.

Dudung Agus. 2004. Pendidikan Teknologi Kejuruan dalam Mengatasi Pengangguran. Jakarta: Panitia Konvensi Nasional Aptekindo II dan temu Karya XIII FT/FPTK/JPTK Se-Indonesia.

George R. Knight. 2007. Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Gama Media

Gunawan, Heri. 2013. Kurikulum Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta

Hasan, S., H. 2003. Kurikulum Sejarah dan Pendidikan Sejarah Lokal. Makalah pada Seminar Nasional Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: UPI.

Imam Barnadib. 1996. Dasar-dasar Kependidikan: Memahami Makna dan Perspektif Beberapa Teori Pendidikan. Ghalia Indonesia: Jakarta

Ishartiwi, Continouus Learning bagi Keberhasilan Masa Depan Siswa, http://staffnew.uny.ac.id/upload/131569336/pengabdian/makalah-continous-learning.pdf, download 31 Agustus 2022

Judy Willis, M.D. 2010. Strategi Pebelajaran Efektif: Berbasis Riset Otak. Mitra Media: Yogyakarta.

Lestari, Karunia Eka. 2014. Implementasi Brain-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Kemampuan Berpikir Kritis serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Unsika. Vol. 2 No. 1. 36 – 46.

Marian, Boni. Umasih. Ibrahim, Nurzengky. 2019. Pembelajaran Sejarah pad SMAN di Daerah Terdepan, Terluar, Tertinggal (3T) Kepulauan Tanimbar Provinsi Maluku. Jurnal Pendidikan Sejarah. Vol. 8. No.1. 35-49.

Mustika Zahro, Sumardi, Marjono (2017). The Implementation Of the Character Education In History Teaching, Vol. 1, 1 – 11.

Muthohharoh 2014. Implementasi perencanaan pembelajaran sejarah, studi minat dan pemahaman sejarah pada siswa. Indonesian Journal of History Education. Vol. 3, 22-25.

N. K, Roesti. 1994. Masalah Pengajaran Suatu Sistem, Cet. III; Jakarta: Rineka Cipta

Oemar Hamalik. 2010. Kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara:Jakarta.

Pardede, Imran. 2019. Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di SMA Negeri 17 Medan. Jurnal Darma Agung, Vol. XXVII, No. 1, 854 – 862.

Prastawa, Heru. Udisubakti Ciptomulyono, Moses L. Singgih, Markus Hartono. 2014. Pengembangan Model Pengukuran Usability yang Mempertimbangkan Aspek Kognitif dan Afektif dengan Moderasi Dimensi Kultural : Research Framework. Seminar Nasional Teknik Industri BKSTI.Surabaya.

Santoso, Yusuf B.S dan Hidayat, Fahmi (2020). Variabelitas Penggunaan Model Pembelajaran pada kegiatan pembelajaran Sejarah Peminatan Kelas X IPS di Kota Depok. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah. Vol. 2, 94 – 104.

Sulaiman, Setiadi. 2012. Pendekatan Konsep Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah Lontar, Vol. 9, 9 – 21.

Umar, Munirman. 2016. Manajemen Hubungan Sekolah dan Masyarakat dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi (Media Kajian Bimbingan Koseling), Vol. 2 No.1. 18-29.

Widja, I Gde. 2018. Pembelajaran sejarah yang mencerdaskan: suatu alternatif menghadapi tantangan dan tuntutan jaman yang berubah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia Vol 1, 117 – 134.

Widarto, Pardjono, & Widodo, N. (2012). Pengembangan model pembelajaran. Cakrawala Pendidikan, XXXI(3), 409–423.


Article Metrics

Abstract view : 75 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.