ANALISIS REPRESENTASI KELAS SOSIAL DALAM FILM SNOWPIERCER (2013) DAN MANFAATNYA DALAM PEMBELAJARAN SOSIOLOGI DI SMA
(1) Universitas Megarezky Makassar
(2) Universitas Sawerigading Makassar
(3) Universitas Megarezky Makassar
(4) Universitas Megarezky Makassar
(5) Universitas Megarezky Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/pir.v7i2.61334
Abstract
Abstract. This research aimed to analyze and describe the representation of social class in the Snowpiercer (2013) and its benefits to study sociology in senior high school. The type of approach in this research was a qualitative descriptive method with the Snowpiercer (2013) as the data source. The data collection technique used documentation technique. Data analysis was content analysis by applying the Miles and Huberman model. The research results show that the representation of social class was very dominant and played an important role in the plot and narrative of the Snowpiercer (2013), including: a) upper class vs lower class; b) exploitation and oppression; c) resistance and revolution; d) visual symbolism; e) upper class decadence; and f) manipulation of information. Then, the benefits of the Snowpiercer (2013) in studying sociology of senior high school including: visualizing social structure in learning material, visualizing social inequality in learning material, visualizing diversity and identity in learning, and visualizing rebellion and social change in learning.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mendeskripsikan representasi kelas sosial dalam Snowpiercer (2013) dan manfaatnya dalam pembelajaran sosiologi di SMA. Jenis pendekatan pada penelitian ini merupakan pendekatan kualitatif metode deskriptif analisis dengan objek Snowpiercer (2013) sebagai sumber datanya. Teknik pengumpulan data yaitu teknik dokumentasi. Analisis data adalah analisis isi dengan menerapkan model Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukan bahwa representasi kelas sosial sangat dominan dan memainkan peran penting dalam plot dan narasi Snowpiercer (2013) antara lain: a) kelas atas vs kelas bawah; b) eksploitasi dan penindasan; c) perlawanan dan revolusi; d) simbolisme visual; e) dekadensi kelas atas; dan f) manipulasi informasi. Kemudian adapun manfaat Snowpiercer (2013) dalam pembelajaran sosiologi di SMA antara lain: memvisualisasikan struktur sosial dalam materi pembelajaran, memvisualisasikan ketimpangan sosial dalam materi pembelajaran, memvisualisasikan diversitas dan identitas dalam pembelajaran, dan memvisualisasikan pemberontakan dan perubahan sosial dalam pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Malik Iskandar, Jalal, H. K. (2023). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Film “Sepatu Dahlan” Karya Benni Setiawan dan Manfaatnya Dalam Pembelajaran Sosiologi di SMA. EDULEC: Education, Language, and Culture Journal, 3(3), 318–328. https://doi.org/https://doi.org/10.56314/edulec.v3i3
Ali, Z. (2023). Sosiologi Hukum. Jakarta: Sinar Grafindo.
Amane, A. P. O., Mahendra, Y., Yusuf, M., Faizah, S. I., Katili, A. Y., Abas, M., … Nur, H. (2024). Sistem Politik Indonesia. In A. Asari (Ed.), PT MAFY MEDIA LITERASI INDONESIA. Sumatra Barat.
Arfenti Amir, Akhiruddin, Gusti Rani, H. K. (2024). Peran Guru Dalam Membangun Karakter Siswa Kelas X IPS 1 di SMA Nasional Makassar. EDULEC : Education, Language, and Culture Journal, 4(1), 64–73. https://doi.org/https://doi.org/10.56314/edulec.v4i1.215
Imanjaya, E. (2019). Mencari Film Madani Sinema dan Dunia Islam. Jakarta: Gajah Hidup.
Iskandar, A. M., Amir, A., & Kasim, H. (2023). Social Adaptation of Immigrant Communities in Urban Communities. JURNAL MULTIDISIPLIN MADANI (MUDIMA), 3(12), 2483–2490.
https://doi.org/https://doi.org/10.55927/mudima.v3i12.7132
Iskandar, A. M., Amir, A., Kasim, H., & Salemuddin, M. R. (2023). Application Of Wondershare Filmora Interactive Mulitimedia Learning To Improve Sociology Leraning Outcomes For Students At State SMA 10 Gowa. International Journal of Educational Research & Social Sciences, 4(6), 962–968. https://doi.org/https://doi.org/10.51601/ijersc.v4i6.733
Jalal, Hasanudin Kasim, Akhiruddin, Muh Reski Salemuddin, Sriwahyuni, H. (2023). The Impact of Socio-Economic Status on Teachers ’ Performance in SMP Negeri 2 Parigi Gowa Regency. IJOLEH : International Journal of Education and Humanities, 2(1), 75–84. https://doi.org/https://doi.org/10.56314/ijoleh.v2i1
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2019). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4th ed.). SAGE Publication, Inc.
Nur, H. (2023). POLITIK LOKAL DAN GERAKAN SOSIAL (H. Kasim, ed.). Kendari: CV . Literasi Indonesia.
Prasetya, L. T. (2022). Representasi Kelas Sosial dalam Film Gundala (Analisis Semiotika Roland Barthes). JURNAL AUDIENS, 3(3), 92–105.
https://doi.org/https://doi.org/10.18196/jas.v3i3.12697
Setiawan, A. A. &. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.
Siti Khodijah, Mustopa Kamal, Y. F. D. S. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Film Serial Anak Upin & Ipin Season Ke 10. Jurnal Tarbiyatul Al-Aulad, 4(1), 57–86.
Sriwahyuni, Muh. Reski Salemuddin, H. K. (2023). Kapita Selekta Sosial. Yogyakarta: Samudra Biru.
Article Metrics
Abstract view : 21 times | PDF view : 6 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Dipublikasikan oleh :
Program Studi Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS)
Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
Jalan Bontolangkasa Makassar Email: [email protected]
085399235423
Phinisi Integration review telah terindex oleh :
Phinisi Integration review dilisensi oleh :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Phinisi Integration Review Editorial: