Media Tiktok dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman

Maria Teliana Sum(1*), Mantasiah R(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i2.44270

Abstract


Abstract. This research is a Quasi-Experimental design (non-equivalent design) which aims to find out data and information on the effectiveness of TikTok media in increasing the German vocabulary of class XI students at SMA Negeri 14 Makassar. The population of this research were students of class XI Social Sciences at SMAN 14 Makassar, totaling 70 students from two classes. The sample in this research was selected randomly (random sampling), namely students in class XI IPS 3 as an experimental class, totaling 35 students, and class XI IPS 4 as a control class, totaling 35 students. The research data were analyzed using the t-test. The results of the data analysis showed that π‘‘β„Žπ‘–π‘‘π‘’π‘›π‘” 12.75 > ttable 1.998 at a significant level of 0.05. The results indicate that TikTok media is effective in increasing the German vocabulary of class XI students of SMA Negeri 14 Makassar.

Keyword: Effectiveness, Media, TikTok, Vocabulary

Full Text:

PDF

References


Aji, W. N. (2018). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia (Vol. 43 No. 1, pp. 431-440).

Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: jurnal pembelajaran bahasa dan sastra, (Vol. 6, No. 2, pp. 147-157).

Bulele, Y. N., & Wibowo, T. (2020). Perancangan dan Implementasi Video Company Profile Radio Republik Indonesia Programa 2 Batam Dengan Tujuan Promosi di Media Sosial. In Conference on Business, Social Sciences and Innovation Technology, (Vol. 1, No. 1, pp. 370-377).

Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa: Pegangan Bagi pengajar Bahasa. Malang: PT Indeks.

Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran mendemonstrasikan teks drama. Indonesian Journal Of Education and Humanity, (Vol. 1, No. 2, pp. 120-128).

Hutajulu, C. S. M., Sherly, S., & Herman, H. (2022). Peran Aplikasi Tiktok Terhadap Minat Belajar Siswa SMA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, (Vol. 4, No.2, pp. 3002-3010).

Karami, V. E., & Rif’ah, I. (2021). Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual (Youtube Dan Tiktok) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 5, pp. 378- 388).

Keraf, G. (2007). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Jakarta: Penerbit Kencana.

Kusumandaru, A. D., & Rahmawati, F. P. (2022). Implementasi Media Sosial Aplikasi Tik Tok sebagai Media Menguatkan Literasi Sastra dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, (Vol. 6, No. 3, pp. 4876-4886).

Luisandrith, D. R., & Yanuartuti, S. (2020). Interdisiplin: Pembelajaran Seni Tari Melalui Aplikasi Tik Tok Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Seni Tari, 9(2), 175-180.

Mahmudah, I. H. D. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Daring Berbasis Media Sosial Tiktok pada Pembelajaran Bahasa Jepang di SMA NEGERI 1 TAMAN. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, (Vol. 6, No.1, pp. 70-77).

Prakoso, A. D. (2020). Penggunaan Aplikasi TikTok Dan Efeknya Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja Islam di Kelurahan Waydadi Baru Kecamatan Sukarame. Skripsi. (Tidak Diterbitkan).

Sari, D., Madyan, M., & Mahendra, A. (2021). Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Ajang Eksistensi Diri (Fenomenologi Penggunaan TikTok Pada Mahasiswa UIN Shultan Thaha Saifuddin Jambi). Skripsi. Jambi. UIN.

Soedjito dan Saryono. (2011). Kosakata Bahasa Indonesia. Malang: Aditya.


Article Metrics

Abstract view : 26 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter