Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Melalui Media Deutschtrainer A1

Magvira Magvira(1), Ambo Dalle(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i2.43533

Abstract


Abstract. This research is a classroom action research that aims to improve the German listening skills of class X IPS 2 SMAN 4 Luwu through Deutschtrainer A1 learning media.  The research was conducted in two cycles.  Each cycle contains the stages of planning, implementing, observing and reflecting.  The research data consisted of two types of data, namely qualitative data which is a description of the results of the implementation and results of observations during the learning process and quantitative data in the form of test results of students' listening abilities.  The average score for the listening ability of class X IPS 2 students in cycle I was 56.47 and increased in cycle II to 80.88.  The results showed that the Deutschtrainer A1 media could improve the German listening skills of class X IPS 2 students of SMAN 4 Luwu.

Keyword: Listening Ability, Deutschtrainer A1, Germany

Full Text:

PDF

References


Arief, S. (2014). Media Pendidikan. Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Arsyad, A (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Fitriana, M. (2013). Upaya Peningkatan Keterampilan Menyimak Bahasa Jerman Kelas XII IPA SMA Negeri 7 Yogyakarta Tahun Ajaran 2012/2013 melalui Media Audio dan Audiovisual. Universitas Negeri Yogyakarta.

Hermawan, H. (2012). Menyimak Keterampilan Berkomunikasi yang Terabaikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hidayanti, A. R. (2019). Menyimak ekstensif.

Jannah, M., & Hasmawati, H. (2017). Penggunaan Media Kartu Bergambar Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1), 12-17.

Khotimah, I. H. (2017). Komunikasi Verbal Dan Nonverbal Dalam Diklat.

Mana, L. H. A., & Yusandra, T. F. (2017). Pengembangan RPKPS dan SAP Menyimak Berbasis Pendekatan Contekstual Teaching and Learning (CTL). Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia V2. i2, 84, 100.

Mannahali, M., Hasmawati, H., & Achmad, A. K. (2020). Implementation of A1 Mobile Learning Deutschtrainer Learning Media Against German Vocabulary Mastery for Class XI Students of SMA Negeri 1 Bone. In International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT).

Meilana, J. R., Nyeneng, I. D. P., & Suana, W. (2017). Pengembangan Modul Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(5).

Musfiqon, H. M. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Nurlaela, N. (2018). Penerapan Media Game Edukasi Deutschtrainer A1 untuk Pembelajaran Bahasa Jerman Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Jerman Universitas Negeri Malang. Skripsi Jurusan Sastra Jerman - Fakultas Sastra UM0(0).

Squire, K. (2009). Pembelajaran Media Seluler: Banyaknya Tempat. Di Cakrawala 17 (1), 7080


Article Metrics

Abstract view : 19 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter