Media Video Nicos Weg dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman

Andi Nur Sailal Armi(1), Syamsu Rijal(2*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v3i2.43227

Abstract


Abstract. This research is a classroomaction research which consists of two cycles. The purpose of this study was to determine the planning, process and results of using Nicos Weg's video media in improving the German listening skills of class XI IPS 2 students of SMA Negeri 1 Bone. The data in this study consisted of two types, namely: quantitative data and qualitative data. Qualitative data were obtained through observation and quantitative data obtained through the results of the listening ability test cycle I and cycle II. The results of the data analysis showed that the listening ability score obtained by students in the first cycle was 76.28%, while in the second cycle it was 87.57%. These results indicate that the use of Nicos Weg's video media can improve the German listening skills of class XI IPS 2 students of SMA Negeri 1 Bone.

Keyword: Listening Ability,Nicos Weg, Germany

Full Text:

PDF

References


Andari, I. Y. (2019, May). Pentingnya media pembelajaran berbasis video untuk siswa jurusan ips tingkat SMA se-Banten. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 263-275).

Arikunto, S., dkk. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Arsyad, A.. (2013). Media Pembelajaran edisi revisi. PT. Rajagrafindo.

Daryanto. (2010). Media Pembelajarn. Yogyakarta: Gava Media

Erdmenger, M. (1997). Medien im Fremdsprachemmutericht Hardware, Software und Methodik. Braunschweig: Seminar fur Englische und Franzosiche Sprache und Daren Didaktikt an der Technischen Univesritaet Braunschwieg.

Fauziyyah, U. (2021). Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Video Nicos Weg untuk Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Di Kelas X. Skripsi, Hal 40-42.

Hamid, M. d. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Kokomaking, Y. O. (2021). Peningkatan Kemampuan Menyimak Melalui Teknik Bisik Berantai Siswa Kelas X1 Bahasa Sma Pgri Gelekat Lewo Boru Kabupaten Flores Timur NTT (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Kurniawan, A. (2015). Keefektifan Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas X Mia Sma Negeri 1 Sedayu Bantul. S1 Thesis, Universitas Negeri Yogyakarta.

Niegemann, H., dkk. (2011). Kompendium multimediales Lernen. Heidelberg: Springer-Verlag Berlin.

Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017, Agustus). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 11 Makassar. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, Volume 1 No. 2, 88.

Rizal, S. U., Maharani, I. N., Ramadhan, M. N., Rizqiawan, D. W., Abdurachman, J., & Damayanti, D. (2016). Media pembelajaran.

Syamsuardi, S., Musi, M. A., Manggau, A., & Noviani, N. (2022). Metode Storytelling dengan Musik Instrumental untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 163-172.

Tarigan, H. G. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa .

Utari, R. R. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Pembelajaran Menyimak Bahasa Jerman Di Sma. Skripsi, Hal 7.

Welle, D. (2020, 4 22). Das Lernergebnis Hӧ Renfertigkeit Mit Die Medien Video “Hallo Aus Berlin” Für Klasse Xi. Retrieved From Https://Www.Google.Com/Amp/S/Amp.Dw.Com/En/Dws-German-Language-Courses-Nicos-Weg-Is-Now-Available-In-Polish-And-French/A-53208763.


Article Metrics

Abstract view : 22 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter