Hubungan antara Kemampuan Literasi Numerasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Tinggi

Rosmalah Rosmalah(1), Sudarto Sudarto(2*), Khaviva Hur'ainun(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i4.36522

Abstract


This research is a quantitative research with a symmetrical correlational type of research which aims to determine whether there is a significant relationship between numeracy literacy skills and high grade students' mathematics learning outcomes at SDN 70 Lamurukung, Tellusiattinge District, Bone Regency. Based on the results of descriptive statistical analysis, it was obtained that the numeracy literacy ability had an average of 83.77 and a percentage of 93% in the very good category and students' mathematics learning outcomes with an average of 82.67 and a percentage of 87% in the very good category. Then from the results of inferential statistical analysis obtained t count of 5.6362 and t table with a significance of 5% of 1.66462 so that t count t table. The conclusion of this study is that there is a significant relationship between numeracy literacy skills and high grade students' mathematics learning outcomes at SDN 70 Lamurukung, Tellusiattinge District, Bone Regency

Keywords


Numeracy Literacy Ability; Mathematics Learning Outcomes; High Grade.

Full Text:

PDF

References


Alfiah, S., Cahyani, D., & Apriyani, N. 2020. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Smp Negeri 1 Pacitan Tahun Pelajaran 2019 / 2020. 1706–1711.

Amran, M. 2019. Pembelajaran Aktif Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ipa 1 Di Kelas 27 Mahasiswa PGSD FIP UNM. Dikdas Matappa, 2(1), 6–16.

Arikunto. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arikunto, S., Safruddin, C., & Jabar, A. 2014. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Asrhi, D.N., & Pujiastuti, H. 2021. Literasi Numerasi pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8, 1-7.

Ekowati, D. ., & Suwandayani, B. . 2019. Literasi Numerasi Untuk Sekolah Dasar. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Emzir. 2017. Metodologi Penelitian Pendidikan. Depok: PT. Raja Grafindo.

Haerudin, H. 2019. Pengaruh Literasi Numerasi Terhadap Perubahan Karakter Siswa. Prosiding Sesiomadika, 1(1a).

Kandou, S & Runtukahu, T. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Lailiyah, S. 2017. Mathematical literacy skills of students’ in term of gender differences. AIP Conference Proceedings, 1868(1), 50019.

Misbahuddin., & Hasan, I. 2014. Analisis Data Penelitian dengan Statistik Edisi Ke-2. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Ningsih, Widia. 2018. Pengaruh penggunaan Media Pembelajaran Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SDN 3 Sawah Lama Bandar Lampung. (Skripsi). Lampung (ID). Universitas Lampung.

Pangesti, F. T. P. (n.d.). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Matematika Dengan Soal Hots.

Riduwan. 2016. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Syah, M. 2019. Psikologi Belajar. Depok: PT. Raja Grafindo.

Sudijono, A. 2010. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sugiyono. 2019. Metode Peneltitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Suyono, & Hariyanto. 2016. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tim Pengembangan MKPD Kurikulum dan Pembelajaran. 2017. Kurikulum dan Pembelajaran. Depok: PT. Raja Grafindo.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasioanl.

Yusuf, M. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Kencana


Article Metrics

Abstract view : 929 times | PDF view : 166 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats