PERAN GURU PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI YAYASAN SMART HOME TK ISLAM IMPIAN KELURAHAN BANGKALA KECAMATAN MANGGALA KOTA MAKASSAR

Wafiyyah Raffifa Nurdin(1*), Latang Latang(2), Suardi Suardi(3),

(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jappa.v1i5.48378

Abstract


This study aims to determine the role of early childhood education teachers at the Smart Home Islamic Dream Kindergarten Foundation, Bangkala Village, Manggala District, Makassar City. This research is a qualitative research with a case study type of research, the informants in this study were tutors, the head of the Islamic Dream Kindergarten and the parents of the students. Data collection was carried out by interview, observation, and documentation techniques. The techniques used in data analysis are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Triangulation is used through triangulation of sources and methods. The results of the study show that the role of early childhood education teachers in Yayaysan Smart Home Islamic Dream Kindergarten, Bangkala Village, Manggala District, Makassar City, is specific to three things, namely the role of a mediator, the role of a facilitator, and the role of a motivator. The role of the teacher as a mediator is not only to know various educational media but the teacher also becomes an intermediary in the learning process. The role of the teacher as a facilitator who provides facilities and infrastructure to students free of charge in optimizing the learning process and providing learning tools. Then, the role of the teacher as a motivator is very important, where the teacher can move the classroom by using learning methods that suit the characteristics of their students.


Keywords


Role, Teacher, PAUD, Kindergarten

References


Abdullah, R. S. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Mata Pelajaran Aqidah Akhlaq Di Madrasah Aliyah Negeri Kalabahi Kabupaten Alor-Nusa Tenggara Timur. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 1.

Agustina, R. (2017). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 1 Wonosobo Kabupaten Tanggamus. UIN Raden Intan Lampung

Ahmadi, F. (2017). Guru SD Di Era Digital: Pendekatan, Media, Inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Anas, R. (2022). Peran Guru Penjaskes Dalam Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka Di SMP Negeri Se-Kota Jambi. Cerdas Sifa Pendidikan, 11(1), 7-16.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Anwar, B. (2018). Kompetensi Pedagogik Sebagai Agen Pembelajaran. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 6(2), 114-125.

Arikunto, S. (2010). Metode Peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arisanti, D. (2012). Peran Guru Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Di Kelas X SMA PGRI I Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(9).

Basri, H. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Anak Usia Dini Yang Proporsional. Jurnal Ya Bunayya, 1(1), 29-45.

Emie, M. J. E., Ali, M., & Miranda, D. (2019). Peranan Guru Dalam Mengenalkan Shalat Di Tk Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(6).

Fauziddin, M.Pd, Mohammad. (2017). Pembelajaran PAUD, Bermain, Cerita dan Menyanyi secara Islami. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Febriana, R. (2021). Kompetensi Guru. Bumi Aksara

Fitrah, M. (2018). Metodologi Penelitian Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus, CV Jejak (Jejak Publisher).

Hamdayama, J. (2022), Metodologi Pengajaran. Bumi Aksara

Harahap, N. F. Anjani, D. & Sabrina, N. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi Dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198-203.

Imron, A. (2022). Proses Manajemen Tingkat Satuan Pendidikan. Bumi Aksara.

Intan, I., Hayati, F., & Alfuad, Z. (2020). Analisis Kerjasama Guru Inti Dan Guru Pendamping Dalam Penysusunan Perangkat Pembelajaran Di Tk Save The Kids Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).

Karni, K. (2013). Pengelolaan Program Pendidikan Anak Usia Dini Di TK Negeri Pembina Jatisrono. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-80.

Kurniawan, E. Z. (2022). Implementasi Model Manajemen Pendidikan Karakter Religius Di Sd/Mi Unggulan Se-Kecamatan Mungkid. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Kusumawati, S., Manar, D. G., & Kushandajani, K. (2015). Peran Pusat Pelayanan Terpadu Perempuan Dan Anak Dalam Pendampingan Anak-Anak Korban Kekerasan Seksual Bermasalah Sosial Di Kabupaten Wonogiri. Journal Of Politic And Government Studies, 5(4), 381-390.

LAILY, R. (2019). Pengaruh Metode Permainan Kartu Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Awal Anak Usia 3-6 Tohum Di Tk Harapan Surabaya. Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Lestari, P. R. Umar, H. & Wahab, H. A. (2018). Pemberdayam Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Sikap Toleransi Antar Umat Beragama (Survel Di Sekolah Menengah Pertama Negri 7 Muaro Jamby). UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Mahmudah, A. (2020). (Motto, Persembahan Tak Boleh Di Upload, Silakan Upload Ulang).. Peran Guru Dalam Mengembangkan Kecerdasan Musikal Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Drumband Di TK Muslimat NU 001 Ponorogo. IAIN PONOROGO.

Mahyuddin, N., Syukur, Y., & Hidayati, A. (2016). Efektivitas Penggunaan Video Camera Dalam Pembelajaran Dan Implikasinya Terhadap Pelayanan Anak Usia Dini (Usia 4-6 Tahun) Di Kota Padangnenny Mahyuddin. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 10(1), 45-60.

Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27-44.

Nurhamidah, I. (2018). Problematika Kompetensi Pedagogi Guru Terhadap Karakteristik Peserta Didik. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 27-38.

Oktania, N. P. (2020). Daya Tarik Program Pembelajaran Budidaya Bunga Anggrek Hidroponik Oleh Guru Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Universitas Komputer Indonesia.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216-232.

Prasetyo, I. (2012). Teknik Analisis Data Dalam Research And Development. Jurusan PLS FIP Universitas Negeri Yogyakarta.

Purwaningsih, E. (2016). Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dan Motivator Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas XI Smk. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(10).

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51.

Rifa'i, A. (2020), Guru Harusnya Digugu Dan Ditiru. Arsip Publikasi Ilmiah Biro Administrasi Akademik.

Saedin, D. P., Latang, L., & Suardi, S. (2021). Peran Tutor Kejar Paket C Di Pusat Pembelajaran (PKBM Amanah Ummat) Di Kota Makassar. Pinisi Journal Of Education, 1(1), 1-10.

Safitri, D., & Sos, S. (2019). Menjadi Guru Profesional. PT. Indragiri Dot Com

Saleh, M. (2012). Peran Guru Dalam Menanamkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Di Paud Se-Kecamatan Limboto. Jurnal Pedagogika, 3, 1-8.

SARI, R. (2019). Problematika Guru Sosiologi Dalam Penerapan Kurikulum 2013 PADA SMA NEGERI 7 SOPPENG. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Setiawan, A. (2017). Peran Guru Menurut Perspektif Ki Hadjar Dewantara. Perpustakaan Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan.

Sulkifli, S., Kaharuddin, K., & Firdaus, F. (2019). Pemanfaatan Internet Sebagai Media Pembelajaran Tambahan Siswa SMA Yaspib Bontolempangan. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 7(2), 242-248.

Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30-41.

Tantoro, S., & Tahmidaten, L. (2018). Modul Pelatihan Guru Mata Pelajaran Sosiologi SMA Kelompok Kompetensi C (Struktur Sosial, Model-Model Pembelajaran).

Wahidin, M. Y., & Sumarni, S. (2022). Peran Guru Dalam Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Di Sma Negeri 2 Tualang Kabupaten Siak. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(2).

Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Yus, A. (2015). Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Kanak-Kanak. Kencana.


Article Metrics

Abstract view : 36 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Wafiyyah Raffifa Nurdin, Latang Latang, Suardi Suardi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.