Komparasi Pemahaman Konsep Siswa yang Diajar dengan Metode Mind Mapping dan Metode Guided Note Taking pada Kelas VIII SMP
(1) Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar
(2) Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar
(3) Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.35580/imed15295
Abstract
Kata Kunci: Mind Mapping, Guided Note Taking, Instrumen Tes Pemahaman Konsep, Lembar Observasi, dan Pemahaman Konsep
This study was an experimental study involving two treated groups. This study aims to find out a differences in understanding of mathematical concepts between students taught using the Mind Mapping method and the Guided Note Taking method. The study sample consisted of two classes selected using the cluster random sampling technique . Data collection is done by using observation sheets and concept understanding test instruments. Data collected was analyzed descriptively and inferentially. The results showed that there are significant differences between increasing understanding of mathematical concepts of students taught by Mind Mapping learning methods and students taught using Guided Note Taking learning methods in class VIII.
Keyword: Mind Mapping, Guided Note Taking, Concept Understanding Test Instruments, Observation Sheets and Concept Understanding.
Full Text:
PDFReferences
Ambarwatik. (2012). Metode Pembelajaran Guided Note Taking. Tersedia: http://masalah-pendidikan-di-negaraku.blogspot.com/2012/07/metode- pembelajaran-guided-note-taking.html, Diakses tanggal 9 Desember 2018.
Buzan, T. (2012). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: Gramedia.
Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
Herdin, T.L.I. (2017). 7 Rahasia Mind Map Membuat Anak Genius. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Heryani, Y., & Rustina, R. (2016). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa. Jurnal Siliwangi, 4(1). 26-31
Munajah, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Metode Guided Note Taking pada Siswa Kelas VIII6 Smp Negeri 16 Makassar. (Skripsi). Jurusan Matematika UNISMUH, Makassar.'
Nurlina. (2014). Evektivitas Pembelajaran Quantum dengan Menggunakan Teknik Mind Mapping dalam Pembelajaran Matematika. (Skripsi). Jurusan Matematika UNM, Makassar.
Silberman, M. L. (1996). Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakata: Pustaka Insan madani
Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Kontemporer. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sulistia, R. (2012). Penerapan Metode Pembelajaran Guided Note Taking untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika di Madrasah Tsanawiyah Negeri Kampar Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar. (Skripsi). UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru.
Suprijono, A. (2014). Cooperatif Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Utami, D. S.( 2016). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Article Metrics
Abstract view : 331 times | PDF view : 57 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Ishaq Munajah, Ilham Minggi, Ahmad Talib
Index by: