Efektivitas Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa SMP Islam Al Amal

Dwi Ningsih(1*), Muwakhidah Muwakhidah(2),

(1) Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
(2) Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijosc.v2i1.20261

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of reality approach group counseling to improve students' resilience attitudes of Al Amal Islamic Junior High School Surabaya. This research uses quantitative research. This type of research uses the Pre-Experiment One Group Pre-Test and Post-Test Design. The population in this study were the 8th grade students of Islamic Junior High School Al Amal Surabaya, totaling 53 students, from that population the research sample was taken 5 students using purposive sampling. The instrument in this study used two instruments, namely the data collection instrument consisting of a questionnaire and self-reflection journal, and a treatment material instrument developed specifically by the researcher. Data analysis in this study using Paired Sample t-Test, is a type of statistical test that aims to compare the mean of two paired groups. The results of this study indicate that the significance level of the t-test results is 0.067, so it can be concluded that the reality approach group counseling is not significant in increasing the resilience attitude of students of Al Amal Islamic Junior High School


Keywords


group counseling, reality counseling, resilience

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2011). Pengaruh pelatihan resiliensi terhadap perilaku asertif pada remaja. Jurnal Pamator, Volume 4(No 2), 129–136.

Corey, G. (2005). Konseling & Psikoterapi Teori Dan Praktek. Refika Aditama.

Failasufah, F. (2016). Efektivitas Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa (Studi Eksperimen pada Siswa MAN Yogyakarta III). Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(1), 18–40. https://doi.org/10.14421/hisbah.2016.131-02

Hendriani, W. (2019). Resilensi Psikologi Sebuah Pengantar. Prenadamedia Group.

Hurlock, B. E. (2011). Psikologi Perkmebangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan.

Islami, N. F. (2017). Cognitive-Behavior Therapy ( Cbt ) Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa.

Latipun. (2015). Psikologi konseling. UMM press.

Maslikan, M. (2018). Keefektifan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Pemahaman Identitas Diri Siswa Sekolah Menengah Pertama. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 107–115. https://doi.org/10.21009/pip.322.3

Namora, L. L., & Hasnida. (2016). Konseling Kelompok. Kencana.

Pardede, N., & Dalimunthe, S. N. (2020). Dalam Meningkatkan Resiliensi Siswa SMP MUHAMMADIYAH 29 Padangsidipuan dari masalah tidak menyenangkan , serta stressor yang dianggap sepanjang masa masalah anak sering diselesaikan oleh orangtua atau guru sehingga pada umumnya remaja tidak berpengalaman. 5(1).

Poerwanto, A. (2017). Analisis Prediktor Resiliensi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama di Kota Surabaya. 12(1), 45–56.

Putri, K. F., & Tobing, D. L. (2020). Tingkat Resiliensi dengan Ide Bunuh Diri Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan Indonesia, 10(01), 1–6. https://doi.org/10.33221/jiiki.v10i01.392

Putri, N. S. (2019). Konseling Kelompok dengan Terapi Realita dalam Menurunkan Prokrastinasi Akademik. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 6(1), 49–56. https://doi.org/10.24042/kons.v6i1.4195

Rahim, A. (2017). Hubungan Antara Resiliensi Dengan Motivasi Belajar (Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Long Ikis). Psikoborneo, 5(3), 427–440.

Rahmawati, B. D., Rahmatika, R., & Psychology, P. (2018). Gambaran Tingkat Resiliensi Psikologis Remaja Panti Asuhan : Studi pada Panti Asuhan di Jakarta dan Bekasi. May.

Rosida, U. A. (2017). CONSILIUM Konseling Realitas untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi. 5(March), 0–7.

Ruswahyuningsih, M. C., & Afiatin, T. (2015). Resiliensi pada Remaja Jawa. Jurnal Psikologi UGM, 1(2), 96–105. https://doi.org/10.22146/gamajop.7347

Seriwati, S. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 03(02), 56–60.

Taufik dan Ifdil. (2012). PEDAGOGI | Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Volume XII No.2 November 2012. Ilmiah Ilmu Pendidikan, XII(2), 115–121.

Titin Indah Pratiwi. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Realitas Teknik WDEP untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Rojogampi Banyuwangi. Unesa Jurnal Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 1–10.


Article Metrics

Abstract view : 112 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:

Prodi Bimbingan dan Konseling Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar