HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN POSSESSIVPRONOMEN DENGAN KETERAMPILAN MENULIS KALIMAT SEDERHANA BAHASA JERMAN

Nini Kasvia Haris(1*), Misnah Mannahali(2), Muhammad Anwar(3),

(1) Konsulat Jenderal Republik Federal Jerman, Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the relationship between Possessivpronomen mastery with the ability to write simple sentences for class XI students of SMA Negeri 11 Makassar. Data collection in this study was carried out with a written test. Data is analyzed by revealing product moment. The population of this study were all students of class XI IPA, with a total of 252 students. The sample of this study was 30 students of class XI Science 1 who were selected through purposive sampling technique. The results of the analysis through instant Product Moment, obtained the value of rh = (0.632)> rt = (0.361), the results showed that there was a significant positive relationship between Possessivpronomen mastery with the ability to write simple student sentences (r = 0.632).


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosuder Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Nireka Cipta

Bensch, Norbert. (2011). Grundstufen-Grammatik. Hueber: München.

Chaer, Abdul. (2008). Morfologi Bahasa Indonsia (Pendekatan Proses). Jakarta: Rinka Cipta

Djiwandono, M. Soernardi. (1996). Tes Bahasa Dalam Pengajaran. Bandung: ITB Bandung

Drodowski, G. (2003). DUDEN Duetsches Universalwȍrterbuch. Mannheim: Bibliographisches Institut & F.A Bruckhaus AG.

Engel, Ulrich. (1992). Deutsche Grammatik. Julius Groos: Heidelberg

Funk, dkk. (2014). Studio A- Deutsch als Fremdsprache Kurs- und Übungsbuch. Jakarta: Ikrar Mandiriabadi

Handayani, Y. (2013). Representasi Tindak Tutur Calon Gubernur Sulawesi Selatan: Analisis Wacana Kesopanan Berbahasa. Hubs-Asia, 9(2).

Haryadi, Moh. (2009). Statistik Pendidikan. Banyuwangi: Prestasi Pustakaraya.

Helbig dan Buscha. (2001). Deutsche Grammatik. Berlin: Langenscheidt

JUFRI, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa, Sastra dan Budaya.

Jufri, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa. Sastra dan Budaya.

JUFRI, J. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa.

Kasim. (2013). Deutsch ist einfach für SMA Klasse XI. Solo: PT. Tiga Serangkai Pusataka Mandiri

Kusumaningsih, Dewi dkk. (2013). Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: C.V. Andi Offset.

Mantasiah, R. (2018, June). Pay It Forward Model in Foreign Language Learning to Increase Student’s Self Efficacy and Academic Motivation. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, p. 012178). IOP Publishing.

Mantasiah, R., Juffri, J., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Jaring Laba-Laba (Webbed) dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Müller, Wolfgang. (2003). Das Bedeutengswӧrterbuch Bibliographischs Institut Mannheim: Dudenverlag

Mulyati, Sri. (2011). Pengaruh Penguasaan Kosakata, Penguasaan Gramatik, Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Imogiri Bantul. (Jurnal). Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Bahasa Jerman UNY

Nurgiyantoro, Burhan. (2001). Penilaiaan dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Pringgawidagda, Suwarna. (2002). Strategi Penguasaan Bahasa. Bandung: Adicitra

Putrsyasa, Ida Bagus. (2008). Analisis Kalimat. Jakarta: Erlangga

Qalbi, U. N., Mantasiah, R., Jufri, J., & Yusri, Y. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(1).

Qudus, M., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Audio Lingual dalam Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Rahman, Niaryanti. (2015). Hubungan Antara Penguasaan Gramatik Dengan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Sma Negeri 2 rantepao Kabupaten Toraja Utara. (Skripsi). Makassar: Jurusan Pendidikan Bahasa Jerman UNM

Romadloni, A., & Mantasiah, R. Intercultural approach in foreign language learning to improve students’ motivation. Senior Editors, 61.

Rosidi, Imron. (2013). Menulis Siapa Takut? (Panduan Bagi Penulis Pemula). Yogyakarta: Kanisius

Saddhono, Kundharu dan St.Y.Slamet. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Teori Dan Aplikasi. Bandung: Karya Putra Darwati.

Schulz, Dora dan Griesbach, Heinz. (1970). Grammatik der deutschen Sprache. München: Max Hueber Verlag

Steets, Angelika dan Ehlich, Kohrad. (2003). Wissenschaftlich Schreiben. Lehren und Lernen. Berlin: Water Groyter

Sudiana. (2008). Analisis Penggunaan Deklinasi Possesivpronomen dalam kasus Akkusativ dan Dativ Siswa Kelas XI SMA Negeri 13 Bandung. (Skripsi). Makassar: Jurusan Bahasa Jerman FPBS UPI

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alvabeta

Suhardi. (2013). Dasar-dasar Ilmu Sintaksis Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media

Tenri, A., Asri, W. K., & Azizah, L. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA BRETTSPIEL DALAM KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS X SMA NEGERI 11 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Wardoyo, Sigit M. (2013). Teknik Menulis Puisi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Yusri, Y. (2015). Pelanggaran Kesopanan Berbahasa dalam Komunikasi Politik Pada Pemilihan Gubernur Sulawesi Selatan 2013. PAROLE: Journal of Linguistics and Education, 5(1), 26-39.

Yusri, Y., & Hidayat, A. R. (2016). Geographical Influences on the Language Skill of Elementary School Students in Lae-Lae Island Makassar City. Humaniora, 28(2), 208-214.

Zainurrahman. (2011). Menulis Dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i2.6759

Article Metrics

Abstract view : 72 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.