Cognitive Assessment of PJOK Subjects Using Paper Mode In The Quizizz Application

Robby Dzulfaqor Noor(1*), Yerdi Pratma(2), Ares Lumban Gaol(3), Dewii Susilawat(4),

(1) Universitas Pendidikian Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v16i2.60866

Abstract


The process of assessing student learning is an important part of efforts to collect information about learning outcomes.  The use of technology  (computers)  makes this process more efficient. Paper Mode Quizizz is a platform that attracts students' interest and increases student focus. The purpose of this research is to be able to arouse interest and increase students'  concentration.  This study used a qualitative descriptive method to describe the interest and concentration conditions of the sixth-grade students at  SDN Bangkir. This study used various tools to collect data, including (1) observation sheets, (2) student questionnaires; and (3) interview guidelines to support the results of the student response questionnaire. The results showed that the Paper Mode Quizizz application could increase student interest by  87.6%  and student concentration by  87.2%  by working on assessment questions to achieve optimal results.

Keywords


Evaluation; Cognitive; PJOK Subjects; Paper Mode; Quizizz App.

Full Text:

PDF

References


Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah di Bengkul. Jurnal Kependidikan, 2(2).

Astini, S. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lampuhyang. 11(2).

Bangun, & Yunis, S. (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikan di Indonesia. Publikasi Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270

Bismar, A. R., & Sahabuddin. (2019). Studi Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa SMP di Makassar. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar, 103–107. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/view/8250

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Haris, I. N. (2018). Model pembelajaran peer teaching dalam pembelajaran pendidikan jasmani. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 4(1), 1–8. www.ejournal.unsub.ac.id/index.php/FKIP/article/download/191/170

Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 Di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education, 8(1), 1–7. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/16186

Hudah, M., Widiyatmoko, fajar A., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Analisis Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Masa Pandemi Covid-19 Di Tinjau dari Penggunaan Media Aplikasi Pembelajaran dan Usia Guru. Jurnal Porkes, 3(2), 93–102. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2904

Imania, K.A., & Bariah, S.K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Daring. Jurnal IPTEK. 5(1).

Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3892262

Lengkana, A. S., & Sofa, N. S. N. (2017). Kebijakan Pendidikan Jasmani dalam Pendidikan. Jurnal Olahraga, 3(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.37742/jo.v3i1.67

Padillah, A., Yudiana, Y., & Juliantine, T. (2020). The Effect of Cooperative Learning Model and Peer Teaching Model on Social Skills and Volleyball Games Performance. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 5(1), 35–39. https://doi.org/10.17509/jpjo.v5i1.22093

Permendikbud No 22. Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: Peraturan Menteri dan Kabudayaan.

Permana, I. M. J., & Sujana, I. W. (2021). Aplikasi Pembelajaran IPS Berbasis Pendekatan Konstektual. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 5(1).

Prasetyo, E., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Kelas III SDN Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 76–82. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1015

Priyono, D. W., Nisa, A. F., Priyadi. (2023). Pengembangan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Materi Persiapan Keperdekaan Kelas V SD.

Qohhar, W., & Pazriansyah, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teaching Games For Understanding (TGFU) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Teknik Dasar Sepakbola. Physical Activity Journal, 1(1), 51–60. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/paju/article/view/2005/1184

Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani., Suliyanti. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.

Rozi, F., Rahma Safitri, S., Latifah, I., & Wulandari, D. (2021). Tiga Aspek dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 239. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3220

Saitya, I. (2022). Pentingnya Perencanaan Pembelajaran Pada Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. PIOR: Jurnal Pendidikan Olahraga, 1(1), 9–13. http://jurnal.habi.ac.id/index.php/Pior/article/view/53

Salsabila, U. H., Habiba, I. S. ., Amanah, I. L. ., Istiqomah, N. A. ., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163-173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605.

Setiawan, A., Wigati, S., & Sulistyaningsih, D. (2019). Implementasi Media Game Edukasi Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel kelas X Ipa 7 SMA Negri 15 Semarang Tahun Pelajaran 2019/2020. Seminar Nasional Edusaintek FMIPA UNIMUS.

Taufan, J., Ardisal, A., Damri, D., & Arise, A. (2018). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak dengan Hambatan Fisik dan Motorik. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 19. https://doi.org/10.24036/jpkk.v2i2.496

Yuniartik, H., Hidayah, T., & Nasuka. (2017). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SLB C Se-Kota Yogyakarta. Journal of Physical Education and Sports, 6(2), 148–156. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpes/article/view/17389


Article Metrics

Abstract view : 7 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 robby dzulfaqor noor

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

COMPETITOR IS LICENSED BY :

 Creative Commons License COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :

 width= Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222


COMPETITOR IS INDEXED BY