Development of A Learning Model For Basic Javaline Throwing Movements Through The Teaching Games for Understanding Approach
(1) Makassar State University
(2) Makassar State University
(3) Makassar State University
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v15i3.55409
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asih, B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Melalui Teknik Bermain Guna Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisik Peserta Didik Kelas X SMA N 1 Pundong. SKRIPSI, Jurusan Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan ALam, UNiversitas Negeri Yogyakarta. https://core.ac.uk/download/pdf/159118706.pdf
Balakrishnan, M., Rengasamy, S., & Aman, M. S. (2011). Effect of teaching games for understanding approach on students’ cognitive learning outcome.
Bunker, D., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18(1), 5–8.
Burhanuddin, S., Syahruddin, S., Sahabuddin, S., & Majang, M. (2022). Pendekatan Saitifik Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menggiring Bola. Jambura Journal of Sports Coaching, 4(2), 88–102. https://doi.org/10.37311/jjsc.v4i2.15499
Dosinaen, M. A., Simanjuntak, V. G., & Hidasari, F. P. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Menggiring Dalam Sepakbola Melalui Cooperative Learning Type TGT. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(6), 1–8. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/41012
Fidi Astuti, Y. (2021). Hubungan Aktivitas Fisik Harian Dengan Kejadian Dismenorea Pada Remaja Siswi Kelas VIII SMPN 3 Ponorogo. Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Gumanti, T. A., & Yunidar, S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Mitra Wacana Merdeka.
Hidayat, A. S., Dlis, F., & Hanief, S. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Atletik Nomor Lari Berbasis Permainan pada Siswa Sekolah Dasar. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.
Hidayatullah, M. F. (2013). Aktivitas Gerak Pada Masa Kanak-Kanak. Cakra Wijaya Press: Solo Jawa Tengah.
Maksum, H. (2017). Pengembangan model pembelajaran gerak dasar lompat jauh dengan permainan. Jurnal Pendidikan Olah Raga, 6(1), 42–53.
McMath, C. R. J. (2010). Inquiring into Teaching Games for Understanding: how models based teaching and assessment can inform practice.
Muttaqin, M. (2013). Meningkatkan keterampilan gerak dasar senam lantai guling depan dengan pendekatan bermain untuk anak tunagrahita kelas V SDLB C di SLB Pembina Tingkat Nasional Lawang/Moeh. Arif Muttaqin. Universitas Negeri Malang.
Nugroho, R. A., Yuliandra, R., Gumantan, A., & Mahfud, I. (2021). Pengaruh Latihan Leg Press dan Squat Thrust Terhadap Peningkatan Power Tungkai Atlet Bola Voli. Jendela Olahraga, 6(2), 40–49. https://doi.org/10.26877/jo.v6i2.7391
Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). The Effect of Copperative Learning Models of Stad Type on Class V Sciensi Learning Learning SD. International Journal of Educational Dynamics, 1(2), 47–53. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/ijeds.v1i2.119
Puspitasari, W. D. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 58. https://doi.org/10.31949/jcp.v4i2.1100
Putra, R. E., Putra, A. M., & Emisnawati. (2018). Meningkatkan Proses Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Dengan Materi Passing Bawah Bola Voli Mini Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Stad Pada Siswa Kelas V SD Negeri 168 / II Sumber Mulya Kabupaten Bungo. Muara Olahraga, 1(1), 87–97. https://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/pjkr/article/view/93
Qohhar, W., & Pazriansyah, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teaching Games For Understanding (TGFU) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Teknik Dasar Sepakbola. Physical Activity Journal, 1(1), 51–60. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/paju/article/view/2005/1184
Sofyan, H. (2015). Perkembangan anak usia dini dan cara praktis peningkatannya. Cv. Infomedika.
Sridadi, S. (2009). Modifikasi Permainan Softball Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(1).
Sujiono, Y. N., & Sujiono, B. (2010). Bermain kreatif berbasis kecerdasan jamak. Jakarta: Indeks, 76.
Syahruddin, M. K. (2020). Permainan Bombardier Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Penerbit CV. SARNU UNTUNG.
Tarigan, B. (2001). Pendekatan Keterampilan Taktis dalam Pembelajaran Sepakbola. Jakarta: Depdiknas.
Webb, P. I., Pearson, P. J., & Forrest, G. (2006). Teaching Games for Understanding (TGfU) in primary and secondary physical education.
Yusakarim, Y. S. (2011). Implementasi Program Alternatif Pendidikan Olahraga (Pendidikan Olahraga Adaptif) Bagi Sisiwa Berkebutuhan Khusus (SPLB C Cipaganti dan SPLB B Cicendo) Di Bandung–Jawa Barat: Prelimanary Study. Penjasor, 30.
Article Metrics
Abstract view : 38 times | PDF view : 9 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Syahruddin Syahruddin, Muhammad Syahrul Saleh, M. Sahib Saleh
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COMPETITOR IS LICENSED BY :
COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :
Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222
COMPETITOR IS INDEXED BY