Development of Project-Based Student Work Sheets (LKPD) Based on Biotechnology Materials

Hijrah Hijrah(1), Syamsiah Syamsiah(2*), Muhammad Junda(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/btl.v6i2.56032

Abstract


This study aims to produce Student Worksheets (LKPD) BasedProject Based Learning (PjBL) Biotechnology materials that are valid and practical. This type of research is research and development (R&D). The development of this LKPD refers to the ADDIE model. The ADDIE stages consist of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research instrument was validated by two expert validators. LKPD was validated in two stages. Results The percentage of stage is 78.5% in the valid category. The results of the second stage percentage, namely 88.2%, are in the very valid category. The results of the teacher response questionnaire analysis were 85.28% in the very practical category and thestudent response questionnaire results obtained a value of 81.15% in the very practical category. Based on these results it can be concluded that thedevelopment of Student Worksheets (LKPD) is BasedProject Based Learning (PjBL) Biotechnology material is valid and practical to use in thelearning process. Key words: Biotechnology, Validity, Practical, LKPD, PjBL

Full Text:

PDF

References


Ami, Seri Dewi. 2021. Pengembangan Petunjuk Praktikum Berbasis Guided Inquiry Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya Untuk Siswa SMP Kelas VII. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Askar, Asriani., Firdaus D., Syamsiah. 2019. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI SMA. Biology Teaching and learning vol 2 (2).

Depdiknas. 2005. Undang-undang RI No. 19 Tahun 2005 Tentang Sistem Pendidikan Nasional., Jakarta: Depdiknas.

Halifah., & Adnan. 2018. Karakteristik Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) pada SMAN Biologi di Kota Makassar. Prosiding Seminar Nasional Biologi VI (hal 292-293), Makassar: UNM.

Hamid, H., Nurhayati, B., & Ali, A. 2015. Peningkatan Aktivitas, Hasil Belajar Afektif dan Kognitif Pada Mata Pelajaran Biologi Melalui Penerapan Model Brain Based Learning Peserta Didik Kelas VII-A SMP Negeri 4 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Sainsmat, vol 3 (1).

Hanafi. 2017. Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman Vol 4 (2)

Hariningwang, C.N., Herlina F. 2020. Profil Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Praktikum Materi Perubahan Lingkungan dan Daur Ulang Limbah Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Terintegrasi. Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi Vol 9 (1).

Lusyana, E. & Tri, K. 2022. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMK Menggunakan Teori Van Hiele. CV. Aska Pustaka: Sumatra Barat.

Pawestri, E., & Heri M.Z. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) untuk Mengakomodasi Keberagaman Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas II di SD Muhammadiyah Danunegaran. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an Vol 6 (3).

Pertiwi, A.D., Siti A.N., Syofiyah H. 2022. Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol 6 (2).

Qodriyah, R. L. 2021. Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) untuk Siswa Kelas XI IPA di MAN 3 Jember. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Jember.

Rejeki, S., Adnan., Asmawati A. 2022. LKPD Berorientasi HOTS Pada Materi Biologi Kelas X di SMA Kristen Rantepao. BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajaran Biologi. Vol 7 (2).

Revita, Rena. 2019. Uji Kepraktisan Perangkat pembelajaran Matematika Berbasis Penemuan Terbimbing untuk SMP. Journal for Research in Mathematics Learning. Vol 2 (2).

Rukmalasari., Yusminah H., & Oslan J. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Predict-Observe-Explainn (POE) di SMP Negeri 1 Sungguminasa.

Safitri, Dewi dkk. 2023. Pengembangan Video Tutorial Sebagai Penuntun Praktikum Bioteknologi Untuk Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Vol 9 (1).

Sastria, E., Novrinovita M., Toni H. 2020. Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Umum Berbasis Problem Solving Dengan Menggunakan 3D Page Flip Untuk Menumbuhkan Keterampilan Kerja Ilmiah Mahasiswa Biologi. Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 16 (1)

Setiawan, R., dkk. 2020. Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. Jurnal Gramaswara, vol 2 (2).

Triana, Neni. 2021. LKPD Berbasis Eksperimen: Tingkatkan Hasil Belajar Siswa. Guepedia: Jakarta.


Article Metrics

Abstract view : 95 times | PDF view : 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Hijrah Hijrah, Syamsiah Syamsiah, Muhammad Junda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Published By:

Biology Department 

Mathematic and Science Faculty
State University of Makassar

Contact Person

Arsad Bahri
Biology Department, Mathematics and Science Faculty
Universitas Negeri Makassar
Jl. Daeng Tata Raya, Parang Tambung, 90224 Makassar, Indonesia
Hp: +62813-3450-3202
email: btl@unm.ac.id 
Website: https://ojs.unm.ac.id/btl

 

 Flag Counter

 

Creative Commons License
Journal Biology Teaching and Learning is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.