Media Lagu terhadap Kemampuan Menyimak
(1) Universitas negeri makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i2.52422
Abstract
Abstract. The purpose of this study was to dermine the effectiveness of the use of song media on the listening skills of class XI SMA Kartika XX-I Makassar. this type of research is pre-experimental one group pre-test/post-test design. The total sample used in this study was 18 students of class XI IPS 2. The research data were analyzed using the T-test. The results of data analysis shwed that t count 13,36 > t table 2,120 at significant level of 0,05. These results indicate that song media is effective on listening skilss.
Keywords: Effectiveness, Listening, Song Media.
Full Text:
PDFReferences
Arofaturrohman, Y. A., Darsinah, D., & Wafroturrohmah, W. (2023). Penggunaan Media Lagu Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Yang Inovatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7338-7345.
Biassari, I., Putri, K. E., & Kholifah, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika pada Materi Kecepatan Menggunakan Media Video Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2322-2329.
Ibda, Hamidulloh. (2020). Bahasa indonesia tingkat lanjut untuk mahasiswa. Semarang: Cv Pilar Nusantara
Kirana, Dita, Zahra. (2014). Keefektifan penggunaan media lagu pada pembelajaran keterampilan berbicara bahasa jerman peserta didik kelas x di madrasah aliyah negeri purworejo. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Laia, Askarman. (2020). Menyimak efektif. Banyumas: Lutfi Gilang.
Mustadi, Ali, Amelia Rizky. Wahyu Nuning Budiarti, Deri Anggraini, Eva Amalia, Ari Susandi. (2021). Strategi pembelajaran keterampilan berbahasa dan bersastra yang efektif di sekolah. Yogyakarta: Uny Press
Ningsih, Purwa. & ayu Dkk. (2022). Penguatan bahasa indonesia, sebagai bahasa internasional diplomasi bahasa, sastra dan budaya. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.
Pertalola, M., & Yulia, N. (2019). Efektivitas Media Lagu Bahasa Jepang Terhadap Penguasaan Goi Siswa Kelas X SMAN 05 Padang. Omiyage: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Jepang, 2(2), 20-26.
Qulub, M. C., Almadani, C. M., Laila, S. N., Sadiah, T. A., & Siswoyo, A. A. (2022). Penggunaan Media Lagu Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Satuan Panjang. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(3), 135-143.
Sari, E. I., Sukardi, I., & Syarnubi, S. (2020). Hubungan Antara Pemanfaatan Internet sebagai Media Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), 202-216.
Tomasouw, J., Serpara, H., & Nikijuluw, M. M. (2022). Bahasa Jerman Sebagai Jembatan Berkarir di Jerman. German Für Gesellschaft (J-Gefüge), 1(1), 1-8.
Triana, Vivit. (2017). Keefektifan media lagu pembelajaran terhadap minat dan hasil belajar mata pelajaran ipa kelas v sd negeri tembok luwung 01 adiwera kabupaten tegal. Skripsi. Semarang: Universitas Negri Semarang.
Zamsinar, Z., Mannahali, M., & Rijal, S. (2021). Penggunaan Media Kahoot Terhadap Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman. PHONOLOGIE Journal of Language and Literature, 2(1), 39-46.
Article Metrics
Abstract view : 9 times | PDF view : 6 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.