Spinning Wheel dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman

A Nurhikmatul Jannah(1), Abdul Kasim Achmad(2*), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v2i2.48537

Abstract


Abstract. This study aims to find out the improvement of the students' German vocabulary. This research is a classroom action research consisting of two cycles to find out the planning, process, and results of the Spinning Wheel game in improving the German vocabulary of class X UPT SMA Negeri 12 Bulukumba. This type of research is a descriptive qualitative method. The subjects in this study were students of class X MIPA 2 UPT SMA Negeri 12 Bulukumba consisting of 27 students. The results of this study indicate that the percentage values obtained by students in cycle I reached 93% and cycle II reached 96%. These results indicated that the Spinning Wheel game can improve the German vocabulary of class X UPT SMA Negeri 12 Bulukumba.

Keywords: Vocabulary, Improvement, German, Spinning Wheel


Full Text:

PDF

References


Firman, Hastuti, H. B., Sukmawati, & Rahmawati. (2019). Analisis Hubungan Penguasaan Kosakata Dan Kemampuan Memahami Unsur Intrinsik Cerpen Siswa SMP Di Kota Kendari . Jurnal Kajian Bahasa , Hal.128.

Huda, N. F. (2020). Penggunaan Media Permainan Spinning Wheel Dalam Pembelajaran Qawaid Nahwu. Lisanan Arabiya .hal.157

Hikmah. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Menggunakan Media Permainan Di TK Drahma Wanita Masbagit. Hal.101.

Hasanah, F. (2022). Pengembangan Game Spinning Wheel Sebagai Pembelajaran Ipa Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya Bagi Siswa Kelas VII SMP/Mts. Hal.4.

Juanto, A. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Menulis Catatan Harian Pada Siswa Kelas VII Mts Mathla'ul Anwar Pusat Menes Kabupaten Pandeglang. Cakrawala Pedagogik , Hal.159.

Nurhayati. (2021). Pengaruh Penguasaan Kosakata Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Naratif Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD Inpres Pattirokabupaten Gowa. Hal.4.

Nurjannah. (2014). Peningkatan Kemampuan Penguasaan Kosakat Melalui Kartu Huruf Bergambar Siswa Kelas II SDN 5 Soni. Jurnal Kreatif Tadulako Online , Hal.299.

Pradita, N. T. (2020). Pengembangan Permainan Ular Tangga Subtema Sayuran Berbasis Audio Untuk Anak Kelompok A Di Taman Kanak-Kanak. Hal.1.

Rantika, P., Pudjiati, D., & Megawari. (2019). Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa Melalui Game Spelling Bee. Hal.1.

Saputra, E., Muslifah, Arnia, & Juliana, N. (2022). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Metode Permainan Spinning Wheel Terhadap Pengetahuan Pendidikan Seksual Pada Siswa SMPS Plus Karya Persada. Journal Of Health, Education And Literacy .

Subakti, H. (2020). Hasil Belajar Muatan Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Menggunakan Media Spinning Wheel Kelas V SDN 007 Samarinda Ulu. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia , Hal.194.

Sari, N. F. (2019). Pembelajaran Pendekatan Saintifik Berbantuan Media Roda Pintar Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Pada Peserta Didik Kelas II SD Muhammadiyah 3 Gresik. Hal.23.


Article Metrics

Abstract view : 15 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.