Pemanfaatan Pelepah Pisang Menjadi Bossara Dengan Hiasan Sisik Naga Pada Remaja Putri

Ummu Atiyah Asyamsiah(1*), Anriani Anriani(2), Arfiani Arfiani(3), Dwi Sukma Pratiwi(4), Nurul Iftitah(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/uej.v2i3.10181

Abstract


ABSTRAK

Sekolah sebagai institusi pendidikan merupakan salah satu target utama yang dilibatkan dalam pengelolaan lingkungan hidup melalui implementasi dalam menerapkan konsep ramah lingkungan pada fasilitas pendidikan. Implementasi konsep ramah lingkungan pada dasarnya telah dikembangkan oleh berbagai sekolah yang lebih populer dengan istilah green school.  Penelitian ini merupakan penelitian diskriptif kuantitatif dengan responden yaitu 30 orang kepala SD negeri dan 30 orang kepala SD swasta di Jakarta. Teknik pengumpulan data meliputi kuesioner, pengamatan langsung dan dokumentasi ke sekolah yang bersangkutan. Kesimpulan yang dapat ditarik dari penelitian ini adalah 1). Tingkat keberhasilan implementasi konsep ramah lingkungan pada fasilitas pendidikan SD di Jakarta termasuk dalam kategori tinggi, baik untuk ketersediaan maupun peningkatan kualitas. 2) Tidak  ada perbedaan tingkat keberhasilan  implementasi konsep ramah lingkungan pada fasilitas pendidikan Sekolah Dasar di Jakarta antara SD  negeri dan SD swasta.


ABSTRACT

Indonesia is a big banana producer, 50% of Asian banana production producedby Indonesia and production continues to increase every year. As a result of increasing Banana production in Indonesia, it has also an impact on the environment. One of the efforts that can bedone to tackle waste from banana midribby utilizing banana midrib to bebossara which is a term in the Bugis-Makassar language as a placewhich is used to serve cakes in a celebration to the Bugis Makassar tribe, as inweddings, thanksgiving, and other ceremonial events that become a local community tradition. The aim of the training is to increase knowledge andthe skills of teenage girls in managing banana midribinto Bossara with dragon scales decoration. The skills of teenage girls in treating banana midribbecome bossarawith dragon scales decoration, reduce the unemployment rate, do empowerment. Methodwhich is used by giving a theoretical explanation and then applying itby practicing directly making bossara. The results of this training activity are(1) teenage girls have a high level of knowledge to carry out waste managementof the banana midrib becomes bossara with dragon scales decoration, and (2) teenage girls have skillsto make various models of bossarawith dragon scales decoration.

 


Keywords


Banana midrib; Bossara; teenage girls.

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 376 times | PDF view : 70 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.