The Influence of Self-Management Techniques in Overcoming Late Coming to School Behavior in Junior High School Students

Wilka Hurul Aini(1*), Abdul Saman(2), Abdullah Pandang(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study seeks to present the effect of self-management techniques in overcoming late coming to school behavior in students of SMP Negeri 2 Bajeng Barat. The objectives of this study were (1) To determine the description of the behavior of coming late to school of students of SMP Negeri 2 Bajeng Barat before the application and after the application of self-management techniques, (2) To determine the implementation of self-management techniques in overcoming late coming to school behavior in students of SMP Negeri 2 Bajeng Barat, (3) To determine the effect of self-management techniques in overcoming late coming to school behavior in students of SMP Negeri 2 Bajeng Barat. This research approach is a quantitative approach, experimental research type, with a quasi-experimental design model.

Full Text:

PDF

References


Akhmad, Sudrajat. (2008). Perkembangan Kognitif. Jakarta: Bumi Aksara

Amin, Z. N. (2017). Portofolio Teknik-Teknik Konseling (Teori Dan Contoh Aplikasi Penerapan). UNNES, May.

Asmara, T. (2021). Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Self-Management. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 4(1), 97–105.

Astuti, A., D., & Lestari, S., D. (2020). Teknik Self-management untuk mengurangi perilaku terlambat datang di Sekolah. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 10(1), 54 – 68.

Baihaq, Akhmad. (2022). Menurunkan Perilaku Siswa Terlambat Masuk Sekolah Melalui Konseling Kelompok Dengan Teknik Restrukturing Kognitif. Jurnal Helper, 37(1), 23 – 31.

Chasanah, Nur. (2017). Upaya Mengatasi Keterlambatan Siswa Masuk Kelas Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Manajemen Waktu. 4(2), 29-40.

Elvina, S. N. (2019). Teknik self management dalam pengelolan strategi waktu kehidupan pribadi yang efektif. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 3(2), 123-138.

Fatimah, A. N., Sujayati, W., & Yuliani, W. (2019). Efektivitas Teknik SelfManagement Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa SMA. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(1), 24-29.

Gata, W., Grand, G., Fatmasari, R., Baharuddin, B., Patras, Y. E., Hidayat, R., Tohari, S., & Wardhani, N. K. (2019). Prediction of Teachers’ Lateness Factors Coming to School Using C4.5, Random Tree, Random Forest Algorithm. 258 (Icream 2018), 161–166.

Gelfand, M. J., & Jackson, J. C. (2016). From one mind to many: The Emerging Science Of Cultural Norms. Current Opinion In Psychology, 8, 175–181.

Harahap, A., C., P., Syafira, R., & Nasution, S. (2022). Terlambat Sekolah ( Studi Kasus pada Anak Pesisir Pantai ). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 6552-6558.

Hikmawati, Fenti. (2011). Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rajawali Press.

Jawwad, Ahmad Abdul. (2014). Manajemen Diri. Bandung: Savei Generation.

Kholiyati, U. (2021). Upaya Mengatasi Keterlambatan Masuk Kelas Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Media Sosiodrama Siswa Kelas VII Semester 1 SMP Negeri 3 Situbondo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal IKA : Ikatan Alumni PGSD UNARS, 9(1), 63-76.

Kusumah, R., N., Farial, Haryadi, H., & Wardah, A. (2022). Peranan Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mengatasi Siswa Yang Terlambat Datang Ke Sekolah Di Smp Negeri 23 Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia., 8(3), 1-9.

Kusumawide, K. T., Saputra, W. N. E., Alhadi, S., & Prasetiawan, H. (2019). Keefektifan Solution Focused Brief Counseling (SFBC) untuk menurunkan perilaku prokrastinasi akademik siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 89-102.

Maile, S., & Olowoyo, M. M. (2017). The Causes of Late Coming among High School Students in Soshanguve, Pretoria, South Africa. Pedagogical Research, 2(2), 1– 11.

Mulyadi. (2015). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Andi Offset.

Mulyani, A. (2017). Peningkatan Kehadiran Siswa kelas XI Pemasaran 2 Menggunakan Konseling Perorangan Teknik Eklektik. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 167.

Mulyasa. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurhidayatullah, D., & Halim, N., A.,R. (2021). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Kebiasaan Siswa. KONSELING: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 2(3), 83-88.

Pandang, A., & Anas, M. (2019). Penelitian Eksperimen Dalam Bimbingan Konseling. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Prayitno. (2004). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Depdikbud: Rineka Cipta.

Prayitno, & Erma, A. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: RinekaCipta.

Prayogo, A., S., & Prasetiawan, H. (2022). Upaya Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Peserta Didik Melalui Layanan Konseling Kelompok dengan Pedekatan Realita. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4),176-184.

Sardiman. (2001). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi, D., K. (2010). Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Supriyati, Anik. (2013). Upaya Peningkatan Self-management dalam Belajar Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. UNESA.

Tarmizi. (2018). Bimbingan Konseling Islami. Medan: Perdana Publishing.

Tohirin. (2013). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Rajawali Pers.

Walgito, Bimo. (2010). Bimbingan dan Konseling (Studi & Karier). Yogyakarta: Andi.

Zuriah, Nuzul. (2009). Metodologi Penelitian Sosial Pendidikam Teori-Aplikasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 24 times | PDF view : 96 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)