Application of the Problem Based Learning Model to Improve Elementary School Student Learning Outcomes in Fifth Grade Science Learning in Jeneponto Regency

Nurhijrawati Nurhijrawati(1*), Andi Dewi Riang Tati(2), Ahmad Syawaluddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research aims to improve student learning outcomes by applying the PBL learning model in science subjects to students. The approach used in this research is a qualitative approach or Qualitative Research. The type used in this research is Classroom Action Research (PTK) to improve student learning outcomes in science subjects by applying the PBL learning model. The setting of this research is students, this research uses two cycles, the first cycle and the second cycle, each consisting of two meetings with activity stages including planning, implementation, observation/evaluation and reflection. The research subjects were 25 students. Data collection techniques used were teacher and student observation sheets, documentation and non-tests

Full Text:

PDF

References


Agus, Suprijono. 2016. Cooperative Learning Teori Dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Amir, M. Taufiq. (2016). Inovasi pendidikan melalui problem based learning. Prenada Media.

Arikunto, Suhardjono, Supardi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Arikunto. 2009. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Badan Standar Nasional Pendidikan, 2006. Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar SD/MI. Jakarta : Pusat Kurikulum dan Perbukuan

Dewi, Puspita Eka. (2017). Efektivitas Modul dengan Model Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor, Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, Vol. 2 (2): 105-110.

Dewi, G. A., Ignatius, S., & Taria, S. W. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Asesmen Kinerja Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Ejournal Undiksha: MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha 4 (1).

Dimyati, Mudjiono. 2006. Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Gunantara, G. I., Suarjana, P., & Nanci, R. (2014). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. Ejournal Undiksha: MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1).

Iskandar. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi

Kemendiknas.2011.Panduan Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu. Jakarta Dirjen

Pendidikan Dasar Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar

Miftahul, Huda. 2014. Model-model pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013. Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Permendikbud.

Purwanto. 2017. Evaluasi Hasil Belajar, Yogyakarta: Pustaka belajar.

Rifa’I Achmad, C. R., & Catharina, T. A. (2011). Psikologi Pendidikan. Semarang: UNNES Press.Grant, A. M., & Pollock, T. G. (2011). Publishing in AMJ—Part 3: Setting the hook. Academy of Management Briarcliff Manor, NY.

Johnson, R. B., & Christensen, L. (2019). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. SAGE Publications, Incorporated.

Leedy, P. D., & Ormrod, H. (1997). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Rusman. (2011). Model-model pembelajaran (Mengembangkan profesionalisme guru). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Samatowa, Usman. 2011. Pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jakarta: PT Indeks.

Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slameto. 2010. Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Trianto, S. P., Pd, M. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. DKI Jakarta: Prestasi Pustaka.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Wisudawati, Widi, Asih, Sulistiyowati Eka. 2014. Metodelogi Pembelajaran IPA. Surabaya: PT Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 38 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)