Application of the Team Quiz Learning Model in Natural and Social Sciences Learning on Elementary School Student Learning Outcomes in Takalar Regency

Nurtendriani Sholeha Rizal(1*), Andi Dewi Riang Tati(2), Ahmad Syawaluddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The problem of this research is that students experience difficulty in reading beginning which can affect student learning outcomes. the purpose of the research was to find out the implementation of learning and improve students' initial reading skills in class II UPT SDN No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. This research was conducted at UPT SDN elementary school No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. which became the subject of the second grade students, totaling 28 students. At the same time, the object was to improve the ability to read Indonesian beginning by using word card media in class II students of UPT SDN No. 14 Tamalatea, Jeneponto Regency. This type of research is Classroom Action Research (CAR). Data collection techniques used are observation and documentation sheets. The results of the study showed that the implementation of learning by using picture word card media with the achievement of mastery in cycle I was in the sufficient category while the achievement in cycle II was in the good category.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, F. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Team Quiz di Kelas IVA SD Negeri 07 Bayur Kecamatan Tanjung Raya Kabupaten Agam (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Arikunto., Dkk. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan penabur, 7(10), 11-21.

Baharun, H. (2015). Penerapan pembelajaran active learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa di madrasah. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 1(1).

https://www.kajianpustaka.com/2022/05/model-pembelajaran-team-quiz.html

Krismayoni, P. A. W., & Suarni, N. K. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Children Learning In Science Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau Dari Minat Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 138. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i2.25258

Maharani, D. A. M., Rahmawati, I., & Sukamto, S. (2019). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar tematik siswa melalui strategi pembelajaran team quiz dan media teka teki silang. International Journal of Elementary Education, 3(2), 151-158.

Manurung, D., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). Pengaruh model team quiz terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran subtema 3 bersyukur atas keberagaman kelas iv sd negeri 091488 bah sampuran. Pedagogika: jurnal pedagogik dan dinamika pendidikan, 10(2), 169-175.

Mawarni, D., Pranowo, H., & Rukyat, A. (2020, November). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Team Quiz. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 409-415).

Mutakin, D. (2022). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Siswa menggunakan Metode Team Quiz pada Pembelajaran Daring. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 1-18.

Putri, D. P. (2020). Penggunaan metode pembelajaran Team Quiz sebagai upaya meningkatkan prestasi belajar PKn. Journal of Education Action Research, 4(4), 452-458.

Rahmasari, K. A., Usman, N., & Pulungan, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Team Quiz Menggunakan Media Visual Berbasis Kartu Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Iv Subtema 2 Sdn 160 Palembang (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Rositayani, N. P. E., Putra, D. B. K. N. S., & Abadi, I. B. G. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Children’s Learning in Science berbantuan Media Audio Visual terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 338. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16150

Safitri, D. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Quiz Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Lingkungan Sahabat Kita Kelas V SDN 060902 Medan Maimun. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(1), 13-25.

Siregar, A. P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Aktif Tipe Team Quiz Materi Peninggalan-peninggalan Sejarah di Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDIT Rahmat Marindal–I (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Wibisono, W. (2015, November). Penerapan Model Pembelajaran Kooperative Tipe Team Quiz Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. In Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi dan Bisnis (Vol. 1, No. 1).


Article Metrics

Abstract view : 27 times | PDF view : 64 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)