Using Audio Visual Media to Develop the Listening Skills of Elementary School Class Students in Maros Regency

Andi Nurazizah(1*), Abdul Rahman(2), Nurhaedah Nurhaedah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The problem of this research is the low listening skills of students in class Va SDN 53 Makkaraeng, Maros Regency, so the aim of this research is to describe the use of audio-visual media to develop the listening skills of students in class Va SDN 53 Makkaraeng, Maros Regency. This research is Classroom Action Research (PTK) using a descriptive qualitative approach. The subjects of this research were teachers and students of class Va at SDN 53 Makkaraeng, Maros Regency with a total of 24 students. Data collection techniques were carried out using observation techniques and listening skills tests. The data analysis technique was descriptive qualitative. The results of the research showed that in cycle I students were less active in the learning process so that teachers had difficulty providing feedback, and this increased in cycle II with group discussion activities, students were directly and actively involved in the learning process so that feedback between teachers and students became more students' active and listening skills reach the good category.

Full Text:

PDF

References


Adnyani, N. P. S., Manuaba, I. . S., & Semara Putra, D. K. N. 2020. Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 398.

Andini, S. (2014). Menyimak. 14.

Andriani, A., & Wakhudin, W. 2020. Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Di Mim Pasir Lor Karanglewas Banyumas. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 51–63.

Anwar, W. S., Gani, R. A., & Putri, E. S. 2022. Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Subtema Sikap Kepahlawanan. Jurnal Elementary: Kajian Teori. 5(2), 182–188.

Bagus, R. 2017. Kesulitan Menyimak dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Penelitian Studi Kasus Pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar Inklusi X Bandung). LITERASI : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 7(1), 41.

Devi, P. C., Hudiyono, Y., & Mulawarman, W. G. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur Kompleks dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Media Audio Visual (Video) di Kelas XI SMA Negeri 1 Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(2), 101–114.

Dewi, P. C., Hudiyono, Y., & Mulawarman, W. G. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur Kompleks Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Media Audio Visual (Video) Di Kelas Xi Sma Negeri 1 Samarinda. DIGLOSIA : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(2), 101–112.

Dwi, V. 2021. Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Jurnal pendidikan rokania. 2(6).

Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. 2016. Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1), 121–127.

Hidayat, W., Jahari, J., & Nurul Shyfa, C. 2020. Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Di Madrasah. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(1), 308.

Jaya, M. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif (2nd ed. Yogyakarta : Quadrant.

Karim, H. 2020. Efektivitas penggunaan media audio terhadap keterampilan menyimak dongeng pada mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas IV. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Katoningsih, D. S. 2021. keterampilan berbicara. Universitas muhammadiyah surakart

Kholidin, K., Hudaidah, H., & Safitri, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Program Video Scribe Sparkol pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI di Sekolah Menengah Atas. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2).

Laila, A. 2020. Menyimak Efektif (1 sd ed.). Jawa Tengah : Lutfi Gilang.

Minsih, & Maya, D. 2014. Melalui Pendekatan Savi ( Somatis , Auditori , Visual , Intelektual ) Dan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Ngadirejo 01 Kartasura Kabupaten Sukoharjo. Profesi Pendidikan Dasar, 1(2), 175–181.

Moleong. 2014. Metode Penelitian Kualittatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Mukaramah. 2020. Menganalisis Kelebihan Dan Kekurangan Model Discovery Learning Berbasis Audiovisual Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan. 1(1).

Mukarramah, M. 2020. Analisis Kelebihan dan Kekurangan Model Discovery Learning Berbasis Media Audiovisual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. STKIP Bina Bangsa Getsempena.

Octavia, S. A. 2020. Model-model pembelajaran. Yogyakarta : Deepublish.

Oktaria, R. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Di Sma Negeri 1 Kalianda Lampung Selatan. UIN Sumatera Utara.

Permatasari, R. 2018. Faktor-Faktor Peyebab Rendanya Motivasi Belajar. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Permendikbud. 2016. Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah

Pritandhari, M. 2017. Implementasi model pembelajaran direct instruction untuk meningkatkan kemampuan berfikir kreatif mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. 2022. Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.

Rohani, R. 2019. Media pembelajaran. UIN Sumatera Utara.

Sanjaya, W. 2014. Media Komunikasi Pembelajaran, Jakarta : Kencana Prenada Media Group

Setiawati, L. 2014. Hakikat Menyimak. Modul, 14.

Setiyawan, H. 2021. Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D) (Vol. 151). Bandung : Alfabeta.

Suhendar, A., Mustofa, Z., Gerlach, & Ely. 2014. Media Pembelajaran Mengenal Bentuk dan Warna Berbasis Multimedia pada Ra Al A’raaf. Protekinfo, 1(September), 1–3.

Sumianto. 2021. Metodologi Penelitian kajian Teoritis dan Praktis bagi Mahasiswa. Riau : Dotplus

Sriwidayah. 2017. Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memahami Unsur Intrinstik Cerita di Kelas VI SDN Jogosatru, Jurnal Riset Pedagogik, 1(1).

Tarigan. 2015. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Uu Republik Indonesia. 2003. UU Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional

Yusufhadi, M. 2011. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Kencana Prenada Media Group.


Article Metrics

Abstract view : 54 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
PINISI JOURNAL OF EDUCATION (E-ISSN 2747-268X)